Actueel | 17 september 2024
17 september 2024

AI – de sleutel tot toekomstig klantcontact, maar niet zonder risico

De Klantenservice Federatie (KSF) benadrukt in haar onlangs verschenen rapport Artificial intelligence voor hoogwaardig klantcontact, whAI not? dat AI de potentie heeft om klantcontact efficiënter, effectiever én beter te maken. Tegelijkertijd is de inzet van AI niet zonder risico’s. ▼ Bij de sector, organisaties en klantcontactmedewerkers, maar ook bij de overheid ligt de komende jaren…

Onderzoek | 10 september 2024
10 september 2024

Gesponsorde evenementen nummer 1 mediakanaal

Kantar publiceert elk jaar de resultaten van Media Reactions 2024. Daaruit blijkt dat Nederland een jaar achter de rug heeft met veel gesponsorde evenementen, van Libelle Zomerweek (#1 media-titel in Nederland in 2024) tot Lowlands, Pinkpop en de Grand Prix in Zandvoort. Daarmee zijn gesponsorde evenementen het nummer 1-mediumtype van Nederland. ▼ Wereldwijd ziet de…

Actueel | 10 september 2024
10 september 2024

Beter informeren over datalekken

Het Data & Insights Network werkt aan een binnenkort te verschijnen protocol datalekken, een standaard voor de sector. Daarmee wil de branche het risico op datalekken zoveel mogelijk beperken en direct handelend optreden. Dat dat welkom is blijkt wel uit een onderzoek van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Organisaties geven slachtoffers van datalekken onvoldoende informatie. ▼…

Actueel | 05 september 2024
05 september 2024

AI-persona’s halen meer uit data – maar je moet ze wel opvoeden

AI-persona’s worden steeds populairder in de onderzoekswereld, maar in hoeverre kunnen ze opvattingen van consumenten reproduceren? Liam Kay-McClean beschrijft op research-live.com een experiment om te testen hoe dicht persona’s bij de echte consument komen. ‘We moesten de persona’s echt onderzoeken – het is een echte vaardigheid.’ ▼ In de afgelopen maanden is het gebruik van…

Actueel | 03 september 2024
03 september 2024

Consumer closeness van Human8 geeft consument een eigen stem


Als tegenwicht voor de transformatie door AI, wil Human8 meer persoonlijke verbindingen met consumenten mogelijk maken via Consumer Closeness-programma’s en een eigen matchmaking-tool. ▼ De matchmaking-tool van Human8 staat centraal in de Consumer Closeness-propositie en het ondersteunt professionals bij het beter begrijpen van de consument achter de cijfers, van ad-hoc empathie-ervaringen (potentiële add-on voor lopende…

Actueel | 22 augustus 2024
22 augustus 2024

Millennials eindelijk in (iets meer) goeden doen

Het is een generatie die te maken kreeg met financiële instabiliteit – of op zijn minst pech – maar nu genieten millennials van wat rijkdom. Dat is goed om te weten, vooral nu alle marketingaandacht zich richt op Gen Z en Gen Alpha. En ook al gaat dit bericht over Amerika, de gelijkenis met ons…

Actueel | 22 augustus 2024
22 augustus 2024

Wat betekent vermindering CO2-uitstoot voor de branche?

We schreven er al eerder over, maar de gevolgen van de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), de Europese richtlijn die bedrijven verplicht om een duurzaamheidsrapportage uit te brengen, geldt voor alle soorten bedrijven. Ook voor de research- en data-sector. ▼ In eerste instantie gaat de richtlijn op voor beursgenoteerde bedrijven en zogenoemde grote bedrijven. Maar…

Actueel | 20 augustus 2024
20 augustus 2024

Blauw Research publiceert whitepaper voor succesvolle marketingcampagnes

Eind 2023 won opleider de Baak een Effie voor een succesvolle campagne waaraan Blauw Research had meegewerkt. Dat nieuws leidde naar het ontwikkelen van een stappenplan om met inzet van marktonderzoek succesvolle campagnes te kunnen ontwikkelen. Blauw Research publiceert het plan in de whitepaper: ‘Boost jouw merk met impactvolle creatie’. ▼ Marketeers die campagnes maken,…

Actueel | 20 augustus 2024
20 augustus 2024

Consumer insights – minder data, meer empathie

Brett Townsend en Tim Hoskins van het Amerikaans strategie- en insights-bureau Quester schreven een boek over consumer insights: Insights on the Brink. Een eerbetoon aan de kunde van professionals, en een pleidooi voor minder data en voor meer empathie. Een samenvatting. ▼ Consumenteninzichten (CI) zijn altijd nodig, ongeacht de economische situatie. In goede economische tijden…

Actueel | 15 augustus 2024
15 augustus 2024

Regulating AI Inc. en Club de Madrid bundelen hun krachten voor AI-beheer

Regulating AI Inc., een non-profitorganisatie die zich inzet voor regulering van AI, en Club de Madrid, die een grote groep van voormalige presidenten en premiers verenigt, hebben hun krachten gebundeld om de impact van AI op de democratie te bevorderen. ▼ De samenwerking is een belangrijke stap richting integratie van wereldwijde leiderschapservaring met geavanceerde AI-beleidsvorming…

Best practices | 15 augustus 2024
15 augustus 2024

Hoe gebruik je predictive analytics in marktonderzoek?

Volgens een rapport van Grand View Research bereikt de markt voor voorspellende analyses in 2025 een omvang bijna 24 miljard dollar. Het gaat om dan om het extraheren van informatie uit data en die te gebruiken om trends en gedragspatronen te voorspellen. In een artikel voor Greenbook gaat Michaël Chukwube (Oprichter & CEO bij Biz…

Actueel | 13 augustus 2024
13 augustus 2024

Gebruik AI-chatbot kan leiden tot datalekken

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft de afgelopen tijd meerdere meldingen binnengekregen van datalekken doordat medewerkers persoonsgegevens van bijvoorbeeld patiënten of klanten deelden met een chatbot die gebruikmaakt van AI. Door het invoeren van persoonsgegevens in AI-chatbots kunnen de bedrijven die de chatbot aanbieden ongeoorloofd toegang krijgen tot die persoonsgegevens.  ▼ De AP ziet dat veel…

Ook de laatste bytes ontvangen?