Actueel | 13 februari 2024
13 februari 2024

VU en UvA bundelen krachten in AI Taskforce

Sinds eind vorig jaar bestaat binnen de VU en de UvA een gezamenlijke AI Taskforce, een groep van acht experts van beide universiteiten die de mogelijkheden van kunstmatige intelligentie verkent. Wat doet de taskforce? In de taskforce komen diverse disciplines samen, van het bèta-domein tot filosofie, en van rechten tot onderwijswetenschappen. In hun rol als…

Actueel | 08 februari 2024
08 februari 2024

Neurensics Minicast – elke dag een inzicht

Elke dag een neurologisch inzicht, dat biedt Neurensics in de ‘Dag van…’. In twee minuten deelt Martin de Munnik – in de Neurensics Minicast – wonderbaarlijke weetjes en een tip. Iedere werkdag om 06.30 uur sharp staat er een nieuwe aflevering klaar op Spotify. Onderwerpen zijn o.a. Change Your Password (waarom gebruiken veel mensen hetzelfde…

Actueel | 08 februari 2024
08 februari 2024

Survalyzer op MIE’24: AI-integratie in klantcontact

Survalyzer presenteerde de afgelopen tijd opmerkelijke resultaten met ChatGPT op het gebied van sentiment- en onderwerpanalyse in open teksten. Volgens eigenaar Christian Hyka staan we nog maar aan het begin van de AI-reis. Daar komt hij over vertellen op het MIE. Wat doe je wanneer je klantervaringsmanagement hapert? Voor het Zwitserse postbedrijf GeoPost DPD was…

Actueel | 06 februari 2024
06 februari 2024

PIM Trendrapport 2024 onthult De Clash van het zijn

Op 30 januari 2024 heeft het Platform Innovatie Marketing (PIM) het 19de PIM Trendrapport gepresenteerd. Het rapport draagt de titel De Clash van het zijn. Het Trendrapport verkent dynamische en vaak tegenstrijdige culturele stromingen in hedendaags consumentengedrag. In een tijd waarin de wereld wordt beheerst door macroverschuivingen en maatschappelijke veranderingen, is het voor merken en…

Actueel | 06 februari 2024
06 februari 2024

Kunnen LLM’s inzichten voorspellen?

Voorspellen van inzichten, dat is een vak… en een gave. Nu werpen ook grote taalmodellen zich op als krachtige instrumenten voor bedrijven om juist die inzichten te generen. Helpen ze? Phillip Sewell, chief executive officer bij Predyktable, schreef er een artikel over. Slimme data-professionals weten dat begrip van consumentengedrag en voorspellen wat consumenten gaan doen,…

Actueel | 01 februari 2024
01 februari 2024

Data is bewijs, geen inzicht

Het is cruciaal voor onderzoekers om mensen, cultuur en context te begrijpen, en data mogen geen doel op zich zijn, zegt James Fox, hoofd data & analytics bij Canvas8. Data is bewijs, geen inzicht. De gestage daling van de budgetten voor traditioneel marktonderzoek roept bij hem de vraag op: zelfs als de conclusies over een…

Actueel | 23 januari 2024
23 januari 2024

Kabinet presenteert visie op generatieve AI

Het kabinet presenteerde vorige week als een van de eerste EU-lidstaten een visie op generatieve AI. In de visie benadrukt het kabinet het belang van het ondernemen van actie met het oog op de mogelijkheden en uitdagingen van deze technologie. De visie wil aansluiten op al lopende miljoeneninvesteringen vanuit onderzoeksinstellingen, bedrijfsleven en overheden om Nederland…

Actueel | 18 januari 2024
18 januari 2024

De kracht van muziek in kwalitatief onderzoek

Muziek kan emotie oproepen. Een emotie die anders niet bereikbaar zou zijn. Kan muziek een ander register aan woorden oproepen? En waarom zou de kracht en schoonheid van muziek een belangrijk instrument moeten zijn in kwalitatief onderzoek? Katie Gillespie, hoofd onderzoek bij Sympler, boog zich over deze vragen en schreef er een artikel over voor…

Actueel | 16 januari 2024
16 januari 2024

‘AI geeft kwalitatief onderzoek geen diep inzicht’

Bijna elke week verschijnt er een nieuw bedrijf dat beweert ‘qual at scale’ of ‘robust qual’ te leveren, waarbij AI wordt gebruikt om ‘inzichten te leveren uit duizenden een-op-een-kwalitatieve interviews, gemodereerd door een AI-onderzoeker’. Deze claims kloppen niet, zegt Jack Wilson, Innovation Lead bij 2CV. AI faciliteert enquêtes, geen diepte-interviews, vindt Wilson. Met AI kun…

Actueel | 16 januari 2024
16 januari 2024

Mastering Marketing Mix Modelling: Incorporating brand KPI’s and longterm effectiveness

Duik in de kern van Marketing Mix Modelling en ontdek hoe merk KPI’s en langdurige effectiviteit gekoppeld kunnen worden. Laat machine learning je merkstrategie naar nieuwe hoogtes stuwen. Kom alles te weten in een gratis webinar dat het Data & Insights Network a.s. donderdag organiseert. Meld je snel aan! Marijke Wiersma, managing partner van Annalect,…

Actueel | 11 januari 2024
11 januari 2024

Vijf voorspellingen over AI in 2024

De toekomst van marktonderzoek ligt op ramkoers met GenAI, zegt Steven Millman van Dynata. Hij ziet een sector die ploetert en leert van fouten rond het gebruik van AI. Wie er gaat winnen? ‘2024 wordt een jaar waarin de status quo eraan gaat, nieuwe risico’s opdoemen en prestaties en verbeeldingskracht hand in hand gaan.’ Steve…

Actueel | 09 januari 2024
09 januari 2024

Trendrapport 2023: bijna 7% meer omzet in de onderzoeksbranche

We zijn de coronajaren al bijna vergeten, want oorlogen, politiek en maatschappelijke onrust eisen de aandacht. Ook economisch gaat het bergop bergaf. Dat alles moet zijn weerslag hebben op de resultaten in de onderzoeksector. Ook daar is het niet rustig, maar dan in positieve zin, want de omzet steeg in 2023 met bijna 7%. Leggen…

Ook de laatste bytes ontvangen?