Actueel | 04 januari 2024
04 januari 2024

Menselijker maken van AI leidt tot meer innovatiesucces

Ipsos publiceerde afgelopen maand het whitepaper Humanizing AI: Real Human Data to Generate and Predict Real Innovation Success. Het gaat over het belang van het gebruik van echte menselijke data om AI-modellen te trainen voor innovatiesucces. Hersenen zijn als sponzen, zeg het begeleidende bericht van Ipsos. Ze absorberen waaraan ze worden blootgesteld en AI is…

Actueel | 04 januari 2024
04 januari 2024

Een kritische blik op Better Brand Health

Jenni Romaniuk publiceerde onlangs het boek Better Brand Health. Het richt zich op de measures en metrics van de wereld rond How Brands Grow. Het boek geeft een uitgebreide beschrijving van metrics, hoe ze te meten en waarom je ze zou moeten meten, en het bespreekt databronnen. Patrick Bruin en Sjoerd Koornstra schreven een recensie…

Actueel | 04 januari 2024
04 januari 2024

Digital Marketing Trends 2024

In het Digital Marketing Trendrapport van Beeckestijn Business School omschrijft digital strateeg Bart Meerdink de belangrijkste trends voor het komende jaar. De trends zijn gebaseerd op het analyseren van digitale strategieën van B2B-, B2C-, corporate en mkb-bedrijven, aangevuld met internationaal onderzoek en interviews met experts. Trend 1: Inflatie van content en advertenties Met dagelijkse schermgebruikscijfers…

Actueel | 21 december 2023
21 december 2023

‘Nationaal deltaplan AI- & algoritmerisico’s nodig’

De risico’s van AI en algoritmes nemen verder toe, onder meer door de opkomst van generatieve AI. Daarmee groeit ook het risico op verspreiding van desinformatie, privacy-overtredingen en discriminatie. De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) pleit daarom in de tweede editie van de Rapportage AI- & algoritmerisico’s Nederland voor meer grip. De AP is voorstander van een…

Actueel | 12 december 2023
12 december 2023

EU legt gebruik ChatGPT aan banden

De Europese Commissie is het vlak voor afgelopen met het Europees Parlement eens geworden over de AI Act. De Act wil restricties stellen aan het gebruik van taalmodellen (LLM’s) zoals ChatGPT en Google Gemini. Na dagenlange onderhandelingen is er overeenstemming bereikt, meldt verantwoordelijk Eurocommissaris Thierry Breton. De onderhandelaars moeten het akkoord nog wel voorleggen aan…

Actueel | 12 december 2023
12 december 2023

‘Met AI richten we ons vooral op de analyse’

Daniëlla Roymans (foto) werd dit jaar D&IN Insights Professional aan bureauzijde, en ze is al vele jaren managing partner van Mare, het toonaangevende bureau voor kwalitatief onderzoek. Daily Data Bytes vroeg haar naar de ontwikkelingen op het gebied van kwalitatief onderzoek en AI. ‘Dat strategische, dat kan zo’n machine dan weer niet.’ Wat zie je…

Onderzoek | 07 december 2023
07 december 2023

Online media beïnvloeden overtuigingen over klimaatverandering

Er is een positieve relatie tussen het vertrouwensniveau en het gebruik van media, en het geloof in klimaatverandering en de menselijke oorzaak ervan. Dat blijkt uit onderzoek van VU-wetenschappers. In het complexe landschap van meningen over klimaatverandering bestaat een consensuskloof tussen wetenschappelijke en publieke opinie over het bestaan en de oorzaken van dit probleem. 97%…

Actueel | 07 december 2023
07 december 2023

Digital Humans en de klant – ‘Hoi, ik ben [naam]’

Naast ontwikkelingen rond generatieve AI is er ook van alles te doen rond conversational AI, in het bijzonder Digital Humans, ook wel avatars of virtual influencers genoemd. De DDMA-commissie Conversational AI ging in gesprek met vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven en dit zijn enkele insights.   1 Digital Humans verdienen een gelijke aanpak als bij ChatGPT;…

Actueel | 07 december 2023
07 december 2023

What Matters-rapport: merken moeten verantwoordelijkheid nemen

Human8 heeft het jaarlijkse What Matters-trendrapport uitgebracht. Het rapport benadrukt de urgentie van positieve verandering. Uit het onderzoek blijkt dat acht op de tien mensen wereldwijd zich ernstige zorgen maken over de toekomst en vinden dat merken hun verantwoordelijkheid moeten nemen. Met 79% van de wereldbevolking in consensus dat we verder moeten gaan dan alleen…

Actueel | 05 december 2023
05 december 2023

Tien marketingtrends voor 2024

Kantar publiceerde vorige week voor de eerste keer de Marketing Trends 2024, speciaal bedoeld als steun voor marketeers bij het aanscherpen van hun strategie voor het komende jaar. Kantar geeft tien trends ‘die het spel gaan veranderen’. 1. AI vindt zijn weg 67% van de marketeers wereldwijd is positief over de mogelijkheden van GenAI. En…

Actueel | 30 november 2023
30 november 2023

D&IN stelt Taskforce Ethisch Kompas in

Het bestuur van het Data & Insights Network wil een Taskforce Ethisch Kompas instellen om daarin te bespreken wat er moet gebeuren met het verzamelen en bewerken van data en insights (waaronder marktonderzoek) binnen de sectoren die veel discussie oproepen, zoals tabak, olie en vlees. Het bestuur van het D&IN meent dat bureaus hun eigen…

Actueel | 30 november 2023
30 november 2023

MI Network biedt diverse vacatures aan bedrijfs- en opdrachtgeverszijde

Ben jij toe aan een volgende stap in je carrière? Of ben je daar nog niet uit, maar ben je wel nieuwsgierig naar ‘wat er nog meer is’? Het Marketing Intelligence Network gaat graag vrijblijvend het gesprek met je aan! Hieronder een kleine greep uit de rollen die we zoal hebben: Wil je meer weten…

Ook de laatste bytes ontvangen?