Actueel | 19 september 2023
19 september 2023

‘Je moet AI inpassen in een mix van mogelijkheden’

Barry Jennings is bij Microsoft verantwoordelijk voor onderzoek en insights, en is expert op AI-gebied. Ook is hij lid van ESOMAR’s AI Task Force. Robert Heeg vroeg hem hoe kunstmatige intelligentie zijn vak en de onderzoeksindustrie verandert. ‘Onderzoek of AI de data kan beïnvloeden.’ AI is hét gespreksonderwerp, ook in de insightsindustrie. In hoeverre raakt…

Actueel | 07 september 2023
07 september 2023

DDMA publiceert whitepaper over inzet conversational AI

Het implementeren van conversational AI om klantcontact te automatiseren is een precaire zaak, stelt DDMA. Hoe kies je de juiste tooling? Hoe zorg je dat alles juridisch geborgd is? Om organisaties hierbij te helpen publiceert de DDMA Commissie Conversational AI nu het whitepaper: Hoe pas je Conversational AI toe binnen je contactcenter? In het whitepaper…

Actueel | 07 september 2023
07 september 2023

Insights- en analyticssector VS groeit met 14%

De Amerikaanse markt voor insights en analytics groeide het afgelopen jaar met 14,3% tot een totaal van 71 miljard dollar, zo deelt de Insights Association mee. De groei in de onderzoeksmarkt in de VS komt is vooral te danken aan ontwikkelingen in onderzoekstechnologie, zoals digitale data-analyse, enterprise feedback management en selfserviceplatforms. Traditioneel marktonderzoek boekte binnen…

Actueel | 05 september 2023
05 september 2023

DSA geldt vanaf februari 2024 voor meer online diensten

Op 25 augustus 2023 ging de Digital Services Act (DSA) in. Negentien platforms moeten o.a. illegale inhoud en desinformatie gericht aanpakken, hun aanbevelingssystemen aanpassen en transparant zijn over online reclame via hun platforms. Maar de DSA geldt vanaf februari 2024 ook voor andere online diensten. De DSA-regels gaan volgend jaar gelden voor in Nederland en…

Actueel | 29 augustus 2023
29 augustus 2023

De impact van culturele context op marktonderzoek

De cultuur waarin consumenten leven en de manier waarop die voortdurend verandert, is voor velen onbekend terrein. Toch heeft cultuur veel invloed op wat wij denken, voelen en doen. Daarom combineert Human8 zijn community-onderzoek vaak met culturele inzichten. Arjan Veninga, Senior Business Director van Human8, schreef er een blog over. Wat houdt cultureel onderzoek in…

Onderzoek | 04 juli 2023
04 juli 2023

Cyberdreiging zet ondernemers aan tot maatregelen

Het aantal bedrijven dat te maken heeft gehad met een cyberaanval is het afgelopen jaar sterk gestegen. Hoewel de risicoperceptie van ondernemers vrijwel gelijk is gebleven, blijkt uit onderzoek van ABN AMRO onder 233 bedrijven dat de bereidheid tot het nemen van maatregelen toeneemt. Het onderzoek werd uitgevoerd door MWM2. Het feit dat geopolitieke spanningen...
Best practices | 13 juni 2023
13 juni 2023

Multi source recruitment beter dan single source recruitment?

Het is een feit: verschillende online panels leveren verschillende resultaten op. Niet per se resultaten die genoeg verschillen om de insights te veranderen die je uit de resultaten zou halen, maar genoeg om bijvoorbeeld je trackingtrends te verstoren. En misschien wel genoeg om je gemoedsrust te dwarsbomen. Stefan Boom van Dynata schreef er een blog...
Actueel | 08 juni 2023
08 juni 2023

Twaalf insights-leveranciers die met AI werken

De redactie van research-live.com maakte een overzicht van leveranciers van insights die AI hebben geïntegreerd in hun tools. Een eerste lijst leverde 12 bedrijven op, maar de updates zullen ongetwijfeld snel volgen. Dit is de lijst van begin juni, van Brandwatch tot Yext. BRANDWATCH heeft zijn in-app KI-analysemogelijkheid bijgewerkt met GPT-technologie. Thema’s en trends in...
Actueel | 06 juni 2023
06 juni 2023

Laat marketeer aan de duurzame knoppen draaien

De marketeer is bij uitstek de persoon die de duurzame transitie van bedrijven kan aanjagen en vormgeven, concluderen wetenschapper Tijs Timmerman en circulair deskundige Klaske Kruk. Tijdens het evenement ‘Duurzame Marketing’ van Platform Innovatie in Marketing (PIM) op 23 mei, lieten ze marketeers zien hoe ze dat kunnen aanpakken. Tijs Timmerman, Lector Marketing & Customer...
Onderzoek | 15 december 2022
15 december 2022

Around the world in 50 stats

Het Amerikaanse platform voor consumer insights GWI verzamelt nu data uit – nieuw record! - zo’n 50 markten wereldwijd. Noorwegen en Chili kwamen er als laatste bij. Tijd om al uit al die landen eens wat feestelijke statistieken te halen die er toe doen. Tennis in Chili, Russische katten, bier in Mexico? Kun jij raden...
Actueel | 22 november 2022
22 november 2022

Slechts 40% organisaties baseert marketing op data en insights

De DDMA deed samen met GfK onderzoek onder 410 personen werkzaam in de marketingsector en daarbij bleek dat de meerderheid (62%) zegt de klant écht centraal te zetten en hiernaar te handelen. Wat betreft inzet van data liggen er echter nog veel kansen. Zo stuurt nog maar 44% op KPI’s ter optimalisatie van de klantervaring...
Actueel | 08 november 2022
08 november 2022

Marketeers, haastige spoed maar dan goed

Binnen het ‘The Future of Insights’-programma van Ipsos werden de afgelopen tijd rondetafelgesprekken gevoerd met senior insights professionals uit Nederland. Daaruit kwam naar voren dat sneller en geautomatiseerd onderzoek nog verder een vlucht zal nemen in de komende jaren. Het is geen kwestie meer van weken of dagen voordat marketeers antwoorden uit onderzoek verwachten, maar...

Ook de laatste bytes ontvangen?