Hoe zorg je voor minder sociaal wenselijk antwoorden?
Marketingonderzoeker Rik Pieters heeft, samen met collega’s van andere universiteiten, een nieuwe, indirecte vraagtechniek ontwikkeld om ervoor te zorgen dat de kans groter is dat mensen waarheidsgetrouw antwoorden op gevoelige vragen. De techniek kan onder andere gebruikt worden bij het afnemen van enquêtes of bij het maken van beleid. De kans is groot dat mensen…
Workshop ‘Mobile Apps and Sensors in Surveys’ deelt papers
In maart werd in Washington de 5de workshop ‘Mobile Apps and Sensors in Surveys’ (MASS) gehouden. MASS is een reeks workshops die ongeveer één keer per jaar worden georganiseerd en ze draaien allemaal om mobiele apparaten die onderzoekers in staat stellen om gegevens te verzamelen via ingebouwde sensoren. De sensoren waar het hier om gaat…
AI voorspelt waar we naar kijken
Op het MIE demonstreerde Junbi vorige maand hoe YouTube-commercials doeltreffender worden met behulp van voorspellende AI. Volgens oprichter Coen Olde Olthof is dit nog maar het begin. Waar komt jouw interesse in digitale marketing vandaan? ‘Van huis uit ben ik meer iemand uit de technologie dan uit de marketing. Ik was vanaf het ontstaan van…
Google wil AI-zoekmogelijkheid mogelijk achter betaalmuur
Google overweegt zijn voorgenomen AI-gedreven zoekmachine achter een betaalmuur te plaatsen, waardoor het mogelijk een product wordt voor een niche-markt. De komst van kunstmatige intelligentie verandert de manier waarop we omgaan met de informatie op internet. Nu het fundamentele bedrijfsmodel van advertenties rond het zoeken van informatie wordt bedreigd, denkt Google erover om zijn belangrijkste…
MeMo2 en Tonny Media publiceren whitepaper over podcastadvertising
MeMo² (onderdeel van Kantar) heeft in samenwerking met Tonny Media onderzoek gedaan naar de impact van adverteren in podcasts. De resultaten en aanbevelingen zijn neergelegd in een whitepaper dat gratis te verkrijgen is. Podcasts hebben de laatste jaren in rap tempo aan populariteit gewonnen, zowel wereldwijd als in Nederland. Meer dan de helft van alle…
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
De stille kracht van soft skills
Ook dit jaar geeft Jildou Oostenbrug weer trainingen bij het Data & Insights Network over persoonlijke ontwikkeling. Zij vertelt waarom je soms ‘nee’ moet zeggen, en waarom soft skills niet zo soft zijn als je misschien denkt. Je hebt een achtergrond in het marktonderzoek. ‘Vertaal’ je je cursussen expliciet naar professionals in marktonderzoek en analytics?…
US en UK werken samen aan onderzoek naar AI-veiligheid
De regeringen van Engeland en de VS hebben een overeenkomst ondertekend voor samenwerking bij ontwikkeling van tests voor geavanceerde modellen voor kunstmatige intelligentie. De overeenkomst, ondertekend door de Engelse minister van Technologie Michelle Donelan en de Amerikaanse minister van Handel Gina Raimondo, moet ervoor zorgen dat de landen gaan samenwerken op het gebied van onderzoek…
Nieuw personeelsbeleid door verbinding van AI met HR
Recentelijk organiseerde de werkgroep piHuman Catal van het NLAIC een webinar over de integratie van AI met human resources. Vertegenwoordigers van onderwijsinstellingen, gemeenten en bedrijfsleven deelden samen met AI-specialisaties inzichten over de impact en mogelijkheden van AI voor HR. Tijdens de bijeenkomst gingen twee sprekers in op AI en HR: Hans van der Spek, Manager…
Beginnen met AI? Stel jezelf dan eerst 20 vragen!
ESOMAR heeft 20 vragen opgesteld die toekomstige gebruikers van AI kunnen helpen bij implementatie van diensten op het gebied van AI, research en insights. ESOMAR kondigde vorige week (o.a. op het MIE) de lancering aan van 20 Questions to Help Buyers of AI-Based Services voor marktonderzoek en insights. De vragen zijn opgesteld door de Professional…
Weer meer opdrachtgevers naar MIE’24
Tot en met gisteren was ruim de helft van de aanmeldingen voor het MIE (dat morgen begint) afkomstig van gebruikers/opdrachtgevers van onderzoek en/of dataservices (zie de nieuwe lijst onderaan het bericht). Dat is in lijn met wat we vorige week al konden melden. MIE’24 begint morgen. Wie er nog bij wil zijn, kan zich binnen…
Aantal opdrachtgevers op het MIE stijgt verder
Tot en met 1 maart was 61% van de aanmeldingen voor het MIE afkomstig van gebruikers/opdrachtgevers van onderzoek en/of dataservices. Zij vertegenwoordigen 212 bedrijven en organisaties. De verwachting is dat het totale bezoekersaantal zal uitkomen op ruim 1500, wat een evenaring van het aantal deelnemers aan MIE 2020 betekent. Per opdrachtgever/gebruiker komen er gemiddeld bijna…
Ipsos publiceert Reputation Council-rapport
Ipsos brengt de nieuwe editie uit van het Reputation Council-rapport dat een gids wil zijn bij de ontwikkelingen en de praktijk van bedrijfscommunicatie en reputatiemanagement. In het rapport van dit jaar wordt de rol onderzocht van degene die binnen een bedrijf verantwoordelijk is voor de communicatie, en er wordt beschreven wat de vereisten zijn voor…