Trendrapport 2023: bijna 7% meer omzet in de onderzoeksbranche
We zijn de coronajaren al bijna vergeten, want oorlogen, politiek en maatschappelijke onrust eisen de aandacht. Ook economisch gaat het bergop bergaf. Dat alles moet zijn weerslag hebben op de resultaten in de onderzoeksector. Ook daar is het niet rustig, maar dan in positieve zin, want de omzet steeg in 2023 met bijna 7%. Leggen…
Menselijker maken van AI leidt tot meer innovatiesucces
Ipsos publiceerde afgelopen maand het whitepaper Humanizing AI: Real Human Data to Generate and Predict Real Innovation Success. Het gaat over het belang van het gebruik van echte menselijke data om AI-modellen te trainen voor innovatiesucces. Hersenen zijn als sponzen, zeg het begeleidende bericht van Ipsos. Ze absorberen waaraan ze worden blootgesteld en AI is…
Een kritische blik op Better Brand Health
Jenni Romaniuk publiceerde onlangs het boek Better Brand Health. Het richt zich op de measures en metrics van de wereld rond How Brands Grow. Het boek geeft een uitgebreide beschrijving van metrics, hoe ze te meten en waarom je ze zou moeten meten, en het bespreekt databronnen. Patrick Bruin en Sjoerd Koornstra schreven een recensie…
Digital Marketing Trends 2024
In het Digital Marketing Trendrapport van Beeckestijn Business School omschrijft digital strateeg Bart Meerdink de belangrijkste trends voor het komende jaar. De trends zijn gebaseerd op het analyseren van digitale strategieën van B2B-, B2C-, corporate en mkb-bedrijven, aangevuld met internationaal onderzoek en interviews met experts. Trend 1: Inflatie van content en advertenties Met dagelijkse schermgebruikscijfers…
‘Nationaal deltaplan AI- & algoritmerisico’s nodig’
De risico’s van AI en algoritmes nemen verder toe, onder meer door de opkomst van generatieve AI. Daarmee groeit ook het risico op verspreiding van desinformatie, privacy-overtredingen en discriminatie. De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) pleit daarom in de tweede editie van de Rapportage AI- & algoritmerisico’s Nederland voor meer grip. De AP is voorstander van een…
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
EU legt gebruik ChatGPT aan banden
De Europese Commissie is het vlak voor afgelopen met het Europees Parlement eens geworden over de AI Act. De Act wil restricties stellen aan het gebruik van taalmodellen (LLM’s) zoals ChatGPT en Google Gemini. Na dagenlange onderhandelingen is er overeenstemming bereikt, meldt verantwoordelijk Eurocommissaris Thierry Breton. De onderhandelaars moeten het akkoord nog wel voorleggen aan…
‘Met AI richten we ons vooral op de analyse’
Daniëlla Roymans (foto) werd dit jaar D&IN Insights Professional aan bureauzijde, en ze is al vele jaren managing partner van Mare, het toonaangevende bureau voor kwalitatief onderzoek. Daily Data Bytes vroeg haar naar de ontwikkelingen op het gebied van kwalitatief onderzoek en AI. ‘Dat strategische, dat kan zo’n machine dan weer niet.’ Wat zie je…
Online media beïnvloeden overtuigingen over klimaatverandering
Er is een positieve relatie tussen het vertrouwensniveau en het gebruik van media, en het geloof in klimaatverandering en de menselijke oorzaak ervan. Dat blijkt uit onderzoek van VU-wetenschappers. In het complexe landschap van meningen over klimaatverandering bestaat een consensuskloof tussen wetenschappelijke en publieke opinie over het bestaan en de oorzaken van dit probleem. 97%…
Digital Humans en de klant – ‘Hoi, ik ben [naam]’
Naast ontwikkelingen rond generatieve AI is er ook van alles te doen rond conversational AI, in het bijzonder Digital Humans, ook wel avatars of virtual influencers genoemd. De DDMA-commissie Conversational AI ging in gesprek met vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven en dit zijn enkele insights. 1 Digital Humans verdienen een gelijke aanpak als bij ChatGPT;…
What Matters-rapport: merken moeten verantwoordelijkheid nemen
Human8 heeft het jaarlijkse What Matters-trendrapport uitgebracht. Het rapport benadrukt de urgentie van positieve verandering. Uit het onderzoek blijkt dat acht op de tien mensen wereldwijd zich ernstige zorgen maken over de toekomst en vinden dat merken hun verantwoordelijkheid moeten nemen. Met 79% van de wereldbevolking in consensus dat we verder moeten gaan dan alleen…
Tien marketingtrends voor 2024
Kantar publiceerde vorige week voor de eerste keer de Marketing Trends 2024, speciaal bedoeld als steun voor marketeers bij het aanscherpen van hun strategie voor het komende jaar. Kantar geeft tien trends ‘die het spel gaan veranderen’. 1. AI vindt zijn weg 67% van de marketeers wereldwijd is positief over de mogelijkheden van GenAI. En…
D&IN stelt Taskforce Ethisch Kompas in
Het bestuur van het Data & Insights Network wil een Taskforce Ethisch Kompas instellen om daarin te bespreken wat er moet gebeuren met het verzamelen en bewerken van data en insights (waaronder marktonderzoek) binnen de sectoren die veel discussie oproepen, zoals tabak, olie en vlees. Het bestuur van het D&IN meent dat bureaus hun eigen…