Actueel | 28 mei 2024
28 mei 2024

Dynata herstructureert schulden en verbetert financiële situatie

Dynata kondigde afgelopen week aan dat het een zogenaamde Chapter 11-aanvraag heeft gedaan bij een rechtbank in Amerika. Dat moet ervoor zorgen dat bijna 40% van de totale schuld van ongeveer 1,3 miljard dollar wordt afgeschreven. De sanering blijft beperkt tot Amerika; bedrijven in andere landen blijven buiten de sanering. De herstructurering wordt ondersteund door…

Onderzoek | 23 mei 2024
23 mei 2024

Panteia biedt OCW inzichten voor lhbtiqa+-beleid

Discriminatie en geweld op grond van seksuele oriëntatie, gender-identiteit, expressie of geslachtskenmerken… het is van belang om er voortdurend aandacht aan te besteden. Dat kwam naar voren in de laatste evaluatie van het Regenboogstedenbeleid die Panteia uitvoerde in opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). De evaluatie van het Regenboogstedenbeleid laat zien dat het programma voor…

Actueel | 23 mei 2024
23 mei 2024

Kumpany en Validators lanceren onderzoekspropositie voor effectiviteit merkactivatie

Merkassociaties die tot leven worden gebracht via merkactivaties kunnen aanzienlijke impact hebben op het brein van de consument. Tot nu toe was deze impact beperkt meetbaar. Reden voor merkactivatiebureau Kumpany en Validators om de handen ineen te slaan en gezamenlijk een onderzoekspropositie te ontwikkelen. De impact van merkassociaties via merkactivaties was tot nu beperkt meetbaar. Aan de ene…

Actueel | 21 mei 2024
21 mei 2024

SMART Talk Ethiek en Integriteit op donderdag 30 mei 

Het kan als jonge professional soms best lastig zijn om te manoeuvreren in situaties waarin de doelen van een klant botsen met je eigen morele principes. Wat doe je in dit soort situaties? SMART gaat erover met je in gesprek op donderdag 30 mei a.s. Stel je eens voor dat je marktonderzoek moet doen voor…

Best practices | 16 mei 2024
16 mei 2024

Vraagstelling in onderzoek beïnvloedt resultaten en berichtgeving in media

Onlangs kopte het NOS-nieuws op basis van onderzoek dat er meer steun is voor ‘boerenprotesten’ dan voor ‘klimaatacties’. Motivaction’s senior-onderzoeker Cecilia Keuchenius zette daar haar vraagtekens bij. En ze besloot te kijken of het onderzoeksresultaat deels gebaseerd is op de naam die je in de vraagstelling van het onderzoek geeft aan de mensen die aan…

Actueel | 25 april 2024
25 april 2024

Marktonderzoek next level: digitaal experimenteren

‘Wat ik nu ga zeggen is niets nieuws of radicaals. Het is de olifant in de kamer waarover onze branche het niet wil hebben: er is een groeiende twijfel over onderzoek op basis van enquêtes. Sterker: de sector weet die crisis niet in te dammen.’ Het zijn de woorden van Kate Bunton, Director of Operations…

Actueel | 23 april 2024
23 april 2024

MWM2’s P&C-seminar over klantonderzoek

Op het jaarlijkse Panel & Community Seminar van MWM2 stond klantonderzoek in het middelpunt. Wat zijn de ervaringen en hoe zet je panels in? Een kort verslag.   Tijdens het MWM2-seminar van 11 april jl. in Amstelveen, dat bezocht werd door insight professionals uit allerlei sectoren, kwamen verschillende aspecten van klantonderzoek aan bod. De sprekers deelden…

Actueel | 23 april 2024
23 april 2024

Duurzaamheid moet hoger op de agenda in de bestuurskamer

Kantar en het Climate Governance Initiative zijn een samenwerking gestart om duurzaamheid hoger op de agenda te krijgen in de bestuurskamers. De ambitie is er: wereldwijd zegt 86% van de bestuursleden klimaattransformatie als een zakelijke kans te zien. Negen op de tien zegt dat het klimaat vraagt om nieuw leiderschap. De praktijk is echter weerbarstig….

Actueel | 23 april 2024
23 april 2024

Bespreekbaar maken… en zo goed mogelijk verder leven

De dood is geen makkelijk onderwerp. Ruigrok en Interpolis wilden toch ontdekken hoe mensen daarmee omgaan en wat nabestaanden nodig hebben. Hun MIE-presentatie leverde vorige maand een hoge score op van de bezoekers en veel reacties, vertelt Zoë Dankfort van Ruigrok. Goed om te zien dat zo’n moeilijk thema heel goed werd ontvangen op het…

Actueel | 18 april 2024
18 april 2024

Consumer Insights-professionals veroveren strategische positie bij bedrijven

Consumer insights is aan een gestage opmars bezig binnen bedrijven, zelfs zodanig dat insights-medewerkers een strategische positie hebben verworven in de besluitvorming. Dat blijkt uit de GRBN Business Maturity Study 2023. Onderzoek van adviesbureau Cambiar, ondersteund door MRS, de Insights Association en Jibunu, laat zien dat insights is geëvolueerd binnen bedrijven, zodat je kunt spreken…

Actueel | 18 april 2024
18 april 2024

Hoe zorg je voor minder sociaal wenselijk antwoorden?

Marketingonderzoeker Rik Pieters heeft, samen met collega’s van andere universiteiten, een nieuwe, indirecte vraagtechniek ontwikkeld om ervoor te zorgen dat de kans groter is dat mensen waarheidsgetrouw antwoorden op gevoelige vragen. De techniek kan onder andere gebruikt worden bij het afnemen van enquêtes of bij het maken van beleid. De kans is groot dat mensen…

Best practices | 16 april 2024
16 april 2024

Workshop ‘Mobile Apps and Sensors in Surveys’ deelt papers

In maart werd in Washington de 5de workshop ‘Mobile Apps and Sensors in Surveys’ (MASS) gehouden. MASS is een reeks workshops die ongeveer één keer per jaar worden georganiseerd en ze draaien allemaal om mobiele apparaten die onderzoekers in staat stellen om gegevens te verzamelen via ingebouwde sensoren. De sensoren waar het hier om gaat…

Ook de laatste bytes ontvangen?