Onderzoek | 03 mei 2022
03 mei 2022

Weinig Nederlanders bereid te vechten voor het vaderland

Ruim twee derde van de Nederlanders is niet bereid te vechten voor het vaderland als Nederland betrokken raakt in een militair conflict. Dat is de uitkomst van een onderzoek van het nieuwe tv-programma Dit is de Kwestie, in samenwerking met Motivaction. Naar aanleiding van de huidige oorlog tussen Rusland en Oekraïne onderzocht het programma hoe...
Onderzoek | 03 mei 2022
03 mei 2022

Meerderheid maakt zich zorgen om klimaat

Een ruime meerderheid (72%) van de Nederlanders maakt zich zorgen over klimaatverandering, blijkt uit onderzoek van I&O Research. Het percentage verschilt niet significant van de meting in november 2021 (72%). Een kwart (26%) zegt zich niet zoveel of helemaal geen zorgen te maken. Nog steeds zijn Nederlanders overwegend van mening dat het kabinet zich moet...
Onderzoek | 26 april 2022
26 april 2022

Prijsbewuste winkels profiteren van inflatie

Van de tien retailers met de hoogste groeiverwachting voor de komende twee jaar, blinken er acht uit in hun prijsstelling. In deze tijd van extreem hoge inflatie heeft de prijsbewuste winkelier het beste toekomstperspectief. Mede dankzij de scherpe prijsstelling behoudt bol.com zijn koppositie. Parfumeriemerk Douglas is sinds afgelopen jaar het hardst gedaald. Dat blijkt uit...
Personalia | 26 april 2022
26 april 2022

ESOMAR names Head of Public Affairs and Professional Standards

ESOMAR last week announced that Geraldine Proust has been hired as Head of Public Affairs and Professional Standards. In this position, Proust will be responsible for leading global advocacy efforts; managing industry relationships and strategic partnerships; and developing and enforcing global regulatory professional standards for the industry. Proust comes to ESOMAR from an 11-year tenure...
Actueel | 21 april 2022
21 april 2022

MediaTestDag 2022: Gratis onderzoek binnen 24 uur!

Elk jaar organiseert MediaTest, onderzoeksbureau gespecialiseerd in media- en communicatieonderzoek, de MediaTestDag. Tijdens deze dag viert MediaTest haar verjaardag door binnen een dag een volledig onderzoek te doen naar een maatschappelijk relevant vraagstuk. Gratis en voor niks. In eerdere jaren vond er onderzoek plaats voor Stichting Jarige Job, Naturalis en het Fonds Gehandicaptensport. Wie de...
Actueel | 19 april 2022
19 april 2022

Data Science Top 50 op 28 juni bekend

Op dinsdag 28 juni 2022 wordt de precieze ranking van de MKB Data Science Top 50 voor het jaar 2022 bekendgemaakt. Tijdens het feestelijke evenement zullen de top drie succesvolle groeibedrijven binnen de data-science-industrie pitchen om de felbegeerde eerste plek. Voor het evenement, georganiseerd door Florijnz Corporate Finance, De Breed & Partners, JADS Playground en...
Actueel | 19 april 2022
19 april 2022

Celebrating International Market Research Day (IMRD22)

Spearheaded by the Turkish Research Association TUAD and coordinated by ESOMAR, IMRD22 is a community festival in partnership with national, regional, and global associations around the world that promote the use of insights and analytics to help shape a better world at the service of people. From April 25th to May 6th, join the world's largest...
Onderzoek | 19 april 2022
19 april 2022

Nederland en Australië gelukkigste landen ter wereld

Uit wereldwijd onderzoek van Ipsos blijkt dat twee derde van de ondervraagden zichzelf 'gelukkig' noemt. Het gelukkigst zijn Nederland en Australië, waar respectievelijk 86% en 85% zichzelf als 'zeer' of 'tamelijk' gelukkig omschrijft, gevolgd door China en de UK (83%), India (82%), Frankrijk en Saoedi-Arabië (81%) en Canada (80%). Wereldwijd is het gelukspercentage niet alleen...
Best practices | 14 april 2022
14 april 2022

Gartner noemt drie toptrends in data en analytics voor 2022

Onderzoeksbureau Gartner ziet voor dit jaar drie trends in data en analytics. Het zijn dynamiek en diversiteit, ‘datageletterdheid' en de verankering van vertrouwen. De opkomst van AI-systemen stimuleert groei en innovatie. Innovatie in datamanagement voor AI, geautomatiseerde, actieve metadata-gedreven benaderingen en delen van gegevens, verlenen data en analytics hun volle betekenis. De trend van ‘altijd...
Onderzoek | 12 april 2022
12 april 2022

Ouders vinden mediaopvoeding van kinderen tot 6 jaar niet urgent

Bij driekwart van de ouders staat mediaopvoeding op de laatste plaats – na gezonde voeding, voldoende bewegen, sociaal gedrag en hygiëne. Wel zien ze positieve effecten van media, zoals betere taalontwikkeling en rekenvaardigheid. Ook vinden ze media goed voor de creativiteit. Dit blijkt uit het Iene Miene Media-onderzoek dat eind maart werd gepresenteerd. Het onderzoek...
Actueel | 07 april 2022
07 april 2022

Essensor, Mare en Unravel Research genomineerd voor Bureau van het jaar

Voor alle zes onderdelen van de MOAwards zijn de genomineerden vandaag bekendgemaakt. In de categorie Marketing Research & Analytics Bureau van het jaar zijn genomineerd Essensor, MARE en Unravel Research. De winnaars worden bekendgemaakt op 23 juni. Hieronder alle genomineerden! Genomineerden Marketing Research & Analytics Bureau van het jaar De drie bureaus die de eindronde...
Bureaus | 29 maart 2022
29 maart 2022

De pandemie voorbij – drie bureaus over inzicht en de toekomst (deel 6)

Daily Data Bytes vroeg bureaudirecties om terug te blikken op het afgelopen jaar, maar vooral ook vooruit te kijken. Wat is er geleerd en nemen we mee, en wat kunnen we de komende jaren verwachten? Vandaag deel 6, met Job van den Berg van Blue Field Agency (links op de foto), Steven Noordam van Kien...

Ook de laatste bytes ontvangen?