Ipsos publiceert 4de editie Earth Day report
Ipsos presenteerde gisteren een nieuwe editie van het Earth Day report. Deze vierde editie is gebaseerd op een enquête in 33 landen die Ipsos heeft uitgevoerd op zijn Global Advisor-platform. Voornaamste conclusie: er is minder bereidheid om actie te ondernemen tegen klimaatverandering. In het onderzoek komen de volgende onderwerpen aan bod: De overtuiging dat je…
Duurzaamheid moet hoger op de agenda in de bestuurskamer
Kantar en het Climate Governance Initiative zijn een samenwerking gestart om duurzaamheid hoger op de agenda te krijgen in de bestuurskamers. De ambitie is er: wereldwijd zegt 86% van de bestuursleden klimaattransformatie als een zakelijke kans te zien. Negen op de tien zegt dat het klimaat vraagt om nieuw leiderschap. De praktijk is echter weerbarstig….
Bespreekbaar maken… en zo goed mogelijk verder leven
De dood is geen makkelijk onderwerp. Ruigrok en Interpolis wilden toch ontdekken hoe mensen daarmee omgaan en wat nabestaanden nodig hebben. Hun MIE-presentatie leverde vorige maand een hoge score op van de bezoekers en veel reacties, vertelt Zoë Dankfort van Ruigrok. Goed om te zien dat zo’n moeilijk thema heel goed werd ontvangen op het…
Nederlanders ondernemen 2,4 miljard vrijetijdsactiviteiten
Nederlanders besteden hun vrije tijd actief en gevarieerd, zo blijkt uit het Nederlands Vrijetijdsonderzoek (NVTO) van Ipsos I&O, in opdracht van het NBTC. Ruim 28 duizend Nederlanders werkten een jaar lang mee aan het onderzoek. Wat blijkt: vooral routegebonden activiteiten blijven populair. Van de 13,8 miljoen volwassen Nederlanders onderneemt 98,6% wel eens een activiteit buitenshuis….
Hoe UWV de gebruikerservaring verbetert dankzij Norstat
Het UWV wil mensen die op zoek zijn naar werk, langdurig ziek zijn, of arbeidsongeschikt, op een zo prettig mogelijke wijze ondersteunen op het gebied van werk en inkomen. Een heldere en toegankelijke website speelt daarbij een sleutelrol. Norstat helpt hen daarbij. Britta van Roon (foto), Client Success Manager bij Norstat, vertelt in deze blog…
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Het leven is duur, maar er zijn handige trucjes om te besparen
Uit het jaarlijkse Waarom-duur-doen-onderzoek van Simyo, uitgevoerd door PanelWizard blijkt dat we het allemaal leuk vinden om zoveel mogelijk te besparen (92%). Zo neemt 46% weleens eigen eten en drinken mee naar de bios en stopt 69% na hotelbezoek shampoo en andere verzorgingsproducten in de tas. We halen graag het onderste uit de kan en…
De hartslag van Nederland – wat maakt ons blij?
De meeste Nederlanders worden gelukkig van zaken als eten, familie en vrienden, maar de meningen over het geluk dat social media ons brengt zijn verdeeld. Dat blijkt uit het onderzoek ‘De hartslag van Nederland’ van DPG Media, uitgevoerd door Panel Inzicht. Uit het onderzoek blijkt dat Nederlanders het meeste geluk halen uit drie eenvoudige, maar…
Zorgen over de gezondheidsrisico’s sterk bewerkt voedsel
De nieuwste bevindingen van de EIT Food Consumer Observatory laten de complexiteit zien van voedselkeuzes van consumenten en de rol van sterk bewerkt voedsel. Onder wetenschappers en voedingsdeskundigen is er al jaren discussie over de gevaren van dit soort voedsel. Het perspectief van de consument ontbrak nog. Durk Bosma schreef er een artikel over. Sterk…
Podcast razend populair onder tieners en studenten
De populariteit van de podcast blijft in Nederland onveranderd hoog. Het aantal luisteraars is sinds 2019 ongeveer verdubbeld en het aantal te beluisteren podcasts is verveelvoudigd. Inmiddels luistert 48% van de Nederlanders wel eens naar een podcast. Onder jongeren (12-18 jaar) is dit zelfs 66%. Dat blijkt uit de 10de meting van de Markteffect Podcast…
Meer X, minder Threads, en ook minder gelukkig door social media
Uit het Nationaal Social Media Onderzoek 2024 van Newcom research & consultancy blijkt dat X niet is gedaald in gebruik, maar op dagelijkse basis zelfs is gegroeid. Threads lijkt geen bedreiging te vormen. Het had binnen korte tijd bijna een miljoen gebruikers, maar een groot deel is ook alweer afgehaakt. Maar…, echt gelukkig worden we…
Inflatie zorgt voor financieel bewustzijn
Afgelopen jaar steeg de inflatie met 3,8%. Lager dan in 2022, maar nog steeds bovengemiddeld hoog. Wat betekent dit voor het uitgavenpatroon van Nederlanders? DPG Grow deed samen met Panel Inzicht een grootschalig doelgroeponderzoek: ‘De hartslag van Nederland’. De stijgende inflatie laat Nederlanders hun uitgavenpatroon flink onder de loep nemen. Zo let maar liefst 76%…
Gen Z (deel 3) – hoe ziet deze generatie zichzelf?
In deel 1 en deel 2 van dit drieluik wierp jongerenonderzoeker Rutger van den Berg de vraag op of het wel zin heeft om deze generatie als een afgebakende groep te beschouwen. Als het aan jongeren zelf ligt wel. Zij profileren zich als Gen Z en zetten zich af tegen andere generaties. Waarom? De overtuigingen,…