Actueel | 12 augustus 2025
12 augustus 2025

‘Je kunt pas écht inclusief zijn wanneer je kritisch naar je eigen onderzoek kijkt’

Marketeers baseren hun campagnes vaak nog op klassieke doelgroepensegmentatie: leeftijd, inkomen, opleiding en andere sociodemografische data. Maar wie écht wil weten hoe Nederland denkt en doet, moet verder kijken dan de ‘gemiddelde Nederlander’.  André Kamphuis van Motivaction en Yael Wassen van M-Select vertellen waarom juist onderzoek en marketingbeleid oog moet hebben voor álle Nederlanders. ▼…

Actueel | 01 juli 2025
01 juli 2025

Waarom onderzoek wel wat antropologie kan gebruiken

Nu de Britse geheime dienst MI6 een antropoloog heeft aangesteld als de eerste vrouwelijke chef, schetst cultureel strateeg Louise Pasteur de Faria de voordelen die antropologie ook kan hebben voor de wereld van marktonderzoek. ‘Antropologie is vooral kijken naar andermans perspectieven en je daarin inleven.’ ▼ Voor een antropoloog, zegt Pasteur de Faria, is het…

Onderzoek | 10 juni 2025
10 juni 2025

Uitmuntende klanttevredenheid voor Treinreiswinkel en Natuurhuisje

De vakantieplatformen Treinreiswinkel en Natuurhuisje genieten de hoogste klanttevredenheid onder vakantiegangers. HotelSpecials en Agoda blijven juist achter. Nederlanders van 35 tot en met 49 jaar zijn meer tevreden dan 50-plussers. Dat alles blijkt uit de tweede editie van de Nationale Benchmark Vakantieplatformen van Multiscope, met onderzoek onder bijna 5.200 Nederlanders. ▼ De gemiddelde NPS van…

Onderzoek | 10 juni 2025
10 juni 2025

Picnic is het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2025

Online supermarkt Picnic is door MarketResponse uitgeroepen tot het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2025. Picnic stijgt van plek twee naar één en volgt daarmee de Efteling op, dat de afgelopen twee jaar de ranglijst aanvoerde. Ook in de categorie Goede Doelen was het spannend: daar delen KiKa en CliniClowns de eerste plaats, met beide een score van 8,17….

Personalia | 10 juni 2025
10 juni 2025

Human8 benoemt Tim Nguyen tot Product & Innovation Manager

Human8 kondigt de benoeming aan van Tim Nguyen tot Product & Innovation Manager. Hij was eerder actief als Senior Insight Consultant, en hij beschikt over ruime ervaring in zowel kwalitatief als kwantitatief onderzoek. Zijn interesse in technologie en innovatie sluit nauw aan bij de strategische koers die Human8 wil volgen bij de transformatie van marktonderzoek….

Actueel | 05 juni 2025
05 juni 2025

Hoe zet je synthetische data in om marktonderzoek te hervormen?

Het Global Research Business Network houdt op dinsdag 1 juli een webinar over de kracht van synthetische data bij de hervorming van marktonderzoek. De focus ligt daarnaast op de huidige stand van de technologie – met informatie uit een test met twee toonaangevende aanbieders van synthetische panels. ▼ Onderwerpen zijn onder andere: Het verschil tussen…

Actueel | 05 juni 2025
05 juni 2025

Hoe maak je van Gen Z een effectieve focusgroep?

Gen Z geeft marktonderzoek opnieuw vorm. Door haar digitale vaardigheid, individualisme en lage tolerantie voor alles wat niet authentiek is, vraagt deze generatie om nieuwe benaderingen. Ashley Shedlock, senior content coördinator bij Greenbook, schreef er een bijdrage over. ‘Gen Z wil niet alleen reageren, ze wil ook deelnemen, creëren en samenwerken.’ ▼ Gen Z communiceert…

Actueel | 05 juni 2025
05 juni 2025

Datafraude? Meet de kwaliteit van respondenten!

Als reactie op de datafraude die door twee bureaus in Amerika werd gepleegd, oppert Enric Cid (Strategy & Product Director bij Netquest-Bilendi) de mogelijkheid van een nieuwe metric om de kwaliteit van de respondenten beter te meten en het vertrouwen in marktonderzoekdata te herstellen. ‘Geef prioriteit aan respondentbetrokkenheid op de lange termijn.’ ▼ De recente…

Onderzoek | 03 juni 2025
03 juni 2025

What’s Happening Online 2025

Wat doen Nederlanders op hun smartphone? En hoe denken ze over AI, social media en hun eigen digitale gedrag? In de gloednieuwe editie van What’s Happening Online van Ruigrok staan de antwoorden. Het rapport is inmiddels toe aan zijn 18de editie en het is ook dit jaar gratis te downloaden. ▼ What’s Happening Online 2025…

Actueel | 03 juni 2025
03 juni 2025

Boudien van der Werf: ‘Niet alleen de data presenteren, maar met storytelling het verhaal overbrengen’

Boudien van der Werf (29), Senior Consumer & Sensory Insight Expert bij Essensor, is genomineerd voor de Young Talent Award 2025 van het Data & Insights Network. Als onderzoeker is ze geneigd om alles wetenschappelijk te willen vertellen, ‘maar het is belangrijk je in te leven in de rol van de klant.’ Eind juni wordt…

Actueel | 27 mei 2025
27 mei 2025

Vrije tijd en entertainment in vijf trends

Traditionele vormen van entertainment staan op de tocht. Het is tijd voor ‘kidults’, sociale fitness en door Gen Z vormgegeven mediagedrag. ▼ In het nieuwste Industry Snapshot-rapport van WARC worden vijf trends op een rij gezet die naar verwachting de marketingstrategieën rond vrije tijd en entertainment zullen beïnvloeden. Kijkgewoonten gaan verschuiven, gezelligheid zoeken we ook…

Actueel | 22 mei 2025
22 mei 2025

Op weg naar een nieuwe manier van luisteren

Volgens nieuwe gegevens van het Engelse Food Standards Agency maakt een grote meerderheid van de Britse shoppers zich zorgen over ultrabewerkte voedingsmiddelen. Horen we dan gesprekken over ultrabewerkte voedingsmiddelen (UPF’s) in de trein? Zie je gepassioneerde debatten over voedseladditieven op TikTok? Niet echt. Jeremy Hollow pleit voor betere manier van luisteren. ▼ Toen Jeremy Hollow…

Ook de laatste bytes ontvangen?