Franse en Italiaanse bureaus lanceren Polling Europe
Het in Parijs gevestigde OpinionWay heeft de krachten gebundeld met de Italiaanse opinieonderzoeker SWG en lanceert daarmee Polling Europe, een in Brussel gevestigd instituut dat opinie-onderzoek wil doen in heel Europa. ▼ OpinionWay, opgericht in 2000, heeft kantoren in Frankrijk, Noord-Afrika, Polen en Ivoorkust, en het richt zich op markt- en merkonderzoek en product- en…
Drie Nederlanders in de Insight250-lijst
De Insight250 is de wereldwijde ‘who’s who’ van insight innovators op het gebied van marktonderzoek, data-driven marketing, consumer insight en data intelligence. De lijst wordt jaarlijks gepubliceerd door ESOMAR en bevat de belangrijkste 250 vernieuwers van insights in allerlei domeinen in 56 landen. ▼ De Insight250 wordt gesponsord door mTab en heeft ESOMAR als strategisch…
Elf nieuwe medewerkers voor Markteffect
Markteffect heeft elf experts toegevoegd aan het team, waaronder drie client consultants en vijf research-experts. Verder zijn er twee data-specialisten en een projectmanager dataverzameling benoemd. ▼ De nieuwe medewerkers versterken, aldus Markteffect, de organisatie met jarenlange onderzoekservaring aan zowel bureau- als klantzijde: ‘Met hun kennis en ervaring kunnen zij kwalitatieve en kwantitatieve onderzoeksopdrachten uitvoeren en…
Peter Teachman Chief Operating Officer bij Human8
Human8 heeft Peter Teachman benoemd tot Chief Operating Officer (COO). Tot voor kort was hij Chief Growth Officer bij Hall & Partners. Daarvoor werkte hij meer dan 25 jaar bij Kantar, waar hij o.a. COO was voor North American Insights en Kantar Millward Brown. ▼ In zijn nieuwe rol zal Teachman de strategische transformatie-initiatieven van…
Kan AI emotie begrijpen?
Een recent artikel gepubliceerd in het International Journal of Market Research (IJMR) beschrijft hoe een groot taalmodel werd getraind om tekst te identificeren die emoties laat zien. ▼ ‘Kan een machine de emoties van een mens vatten?’ Dat was de vraag die Leo Paas, hoogleraar marketing en directeur van het masterprogramma Business Analytics aan de…
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Techonomy sluit zich aan bij The Relevance Group
Techonomy, de digitale en data-dienstverlener uit Eindhoven, sluit zich aan bij The Relevance Group, waar ook Markteffect onderdeel van is. The Relevance Group is een groep van gelijksoortige bedrijven in Europa die naast een marktstrategie per land, ook overstijgend op internationale, Europese schaal werkt. ▼ Techonomy startte acht jaar geleden als startup in de digitale…
SKIM viert 45-jarig bestaan
SKIM viert in 2024 het 45-jarige bestaan. Ooit opgericht door Dirk Huisman als marktonderzoekbureau is het uitgegroeid tot een wereldwijd adviesbureau dat samenwerkt met bedrijven over de hele wereld. ▼ SKIM werd in 1979 opgericht als klein, datagericht bedrijf dat geworteld was in geavanceerde analyses. Dirk Huisman (foto midden) wilde bedrijven helpen om betere strategieën…
Synthetische data – aantrekkingskracht en risico
Het vak van insights is verankerd in drie basisprincipes: nauwkeurigheid, objectiviteit en transparantie. Dat zorgt ervoor dat marktonderzoek betrouwbaar en bruikbaar is en vooral ethisch gebeurt. Maar nieuwe technologie neemt die principes in alle enthousiasme niet al te nauw. Dat betoogt Crispin Beale, Group President van Behaviorally. ▼ Synthetische data zijn zo langzamerhand wel bekend….
Explorer Research opent kantoor in Amsterdam
Shopper insights-bureau Explorer Research, eigendom van marktonderzoekbureau Savanta, heeft een vestiging geopend in Amsterdam, waarmee het bureau de activiteiten verder uitbreidt op de Europese markt. ▼ Savanta nam Explorer Research in december 2023 over. Explorer Research is al gevestigd in Toronto, Londen en Chicago, waar het vooral lab-onderzoek uitvoert. De uitbreiding van Explorer Research naar…
Werkgevers kiezen niet voor kantoorplicht
Nederlandse werkgevers zijn niet van plan hun medewerkers te verplichten vaker naar kantoor te komen. Zij zijn overwegend tevreden met de huidige verhouding tussen werken thuis en op kantoor. Dat concludeert werkgeversvereniging AWVN op basis van haar vierde onderzoek naar de stand van zaken rond hybride werken. ▼ Bij 94% van de werkgevers wordt thuisgewerkt….
Trends in customer experience
Sinds MarketResponse in 2007 voor het eerst de klantvriendelijkheid van Nederlandse bedrijven onderzocht, is er nogal wat veranderd. Uit de afgelopen 15 jaar van de verkiezing zijn drie belangrijke trends naar voren gekomen. MarketResponse zet ze op een rij. ▼ Trend 1: Het verschil tussen goed en slecht wordt kleiner In de beginjaren waren de…
Blauw Research publiceert whitepaper voor succesvolle marketingcampagnes
Eind 2023 won opleider de Baak een Effie voor een succesvolle campagne waaraan Blauw Research had meegewerkt. Dat nieuws leidde naar het ontwikkelen van een stappenplan om met inzet van marktonderzoek succesvolle campagnes te kunnen ontwikkelen. Blauw Research publiceert het plan in de whitepaper: ‘Boost jouw merk met impactvolle creatie’. ▼ Marketeers die campagnes maken,…