‘Je kunt pas écht inclusief zijn wanneer je kritisch naar je eigen onderzoek kijkt’
Marketeers baseren hun campagnes vaak nog op klassieke doelgroepensegmentatie: leeftijd, inkomen, opleiding en andere sociodemografische data. Maar wie écht wil weten hoe Nederland denkt en doet, moet verder kijken dan de ‘gemiddelde Nederlander’. André Kamphuis van Motivaction en Yael Wassen van M-Select vertellen waarom juist onderzoek en marketingbeleid oog moet hebben voor álle Nederlanders. ▼…
Waarom onderzoek wel wat antropologie kan gebruiken
Nu de Britse geheime dienst MI6 een antropoloog heeft aangesteld als de eerste vrouwelijke chef, schetst cultureel strateeg Louise Pasteur de Faria de voordelen die antropologie ook kan hebben voor de wereld van marktonderzoek. ‘Antropologie is vooral kijken naar andermans perspectieven en je daarin inleven.’ ▼ Voor een antropoloog, zegt Pasteur de Faria, is het…
Uitmuntende klanttevredenheid voor Treinreiswinkel en Natuurhuisje
De vakantieplatformen Treinreiswinkel en Natuurhuisje genieten de hoogste klanttevredenheid onder vakantiegangers. HotelSpecials en Agoda blijven juist achter. Nederlanders van 35 tot en met 49 jaar zijn meer tevreden dan 50-plussers. Dat alles blijkt uit de tweede editie van de Nationale Benchmark Vakantieplatformen van Multiscope, met onderzoek onder bijna 5.200 Nederlanders. ▼ De gemiddelde NPS van…
Picnic is het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2025
Online supermarkt Picnic is door MarketResponse uitgeroepen tot het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2025. Picnic stijgt van plek twee naar één en volgt daarmee de Efteling op, dat de afgelopen twee jaar de ranglijst aanvoerde. Ook in de categorie Goede Doelen was het spannend: daar delen KiKa en CliniClowns de eerste plaats, met beide een score van 8,17….
Human8 benoemt Tim Nguyen tot Product & Innovation Manager
Human8 kondigt de benoeming aan van Tim Nguyen tot Product & Innovation Manager. Hij was eerder actief als Senior Insight Consultant, en hij beschikt over ruime ervaring in zowel kwalitatief als kwantitatief onderzoek. Zijn interesse in technologie en innovatie sluit nauw aan bij de strategische koers die Human8 wil volgen bij de transformatie van marktonderzoek….
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Hoe zet je synthetische data in om marktonderzoek te hervormen?
Het Global Research Business Network houdt op dinsdag 1 juli een webinar over de kracht van synthetische data bij de hervorming van marktonderzoek. De focus ligt daarnaast op de huidige stand van de technologie – met informatie uit een test met twee toonaangevende aanbieders van synthetische panels. ▼ Onderwerpen zijn onder andere: Het verschil tussen…
Hoe maak je van Gen Z een effectieve focusgroep?
Gen Z geeft marktonderzoek opnieuw vorm. Door haar digitale vaardigheid, individualisme en lage tolerantie voor alles wat niet authentiek is, vraagt deze generatie om nieuwe benaderingen. Ashley Shedlock, senior content coördinator bij Greenbook, schreef er een bijdrage over. ‘Gen Z wil niet alleen reageren, ze wil ook deelnemen, creëren en samenwerken.’ ▼ Gen Z communiceert…
Datafraude? Meet de kwaliteit van respondenten!
Als reactie op de datafraude die door twee bureaus in Amerika werd gepleegd, oppert Enric Cid (Strategy & Product Director bij Netquest-Bilendi) de mogelijkheid van een nieuwe metric om de kwaliteit van de respondenten beter te meten en het vertrouwen in marktonderzoekdata te herstellen. ‘Geef prioriteit aan respondentbetrokkenheid op de lange termijn.’ ▼ De recente…
What’s Happening Online 2025
Wat doen Nederlanders op hun smartphone? En hoe denken ze over AI, social media en hun eigen digitale gedrag? In de gloednieuwe editie van What’s Happening Online van Ruigrok staan de antwoorden. Het rapport is inmiddels toe aan zijn 18de editie en het is ook dit jaar gratis te downloaden. ▼ What’s Happening Online 2025…
Boudien van der Werf: ‘Niet alleen de data presenteren, maar met storytelling het verhaal overbrengen’
Boudien van der Werf (29), Senior Consumer & Sensory Insight Expert bij Essensor, is genomineerd voor de Young Talent Award 2025 van het Data & Insights Network. Als onderzoeker is ze geneigd om alles wetenschappelijk te willen vertellen, ‘maar het is belangrijk je in te leven in de rol van de klant.’ Eind juni wordt…
Vrije tijd en entertainment in vijf trends
Traditionele vormen van entertainment staan op de tocht. Het is tijd voor ‘kidults’, sociale fitness en door Gen Z vormgegeven mediagedrag. ▼ In het nieuwste Industry Snapshot-rapport van WARC worden vijf trends op een rij gezet die naar verwachting de marketingstrategieën rond vrije tijd en entertainment zullen beïnvloeden. Kijkgewoonten gaan verschuiven, gezelligheid zoeken we ook…
Op weg naar een nieuwe manier van luisteren
Volgens nieuwe gegevens van het Engelse Food Standards Agency maakt een grote meerderheid van de Britse shoppers zich zorgen over ultrabewerkte voedingsmiddelen. Horen we dan gesprekken over ultrabewerkte voedingsmiddelen (UPF’s) in de trein? Zie je gepassioneerde debatten over voedseladditieven op TikTok? Niet echt. Jeremy Hollow pleit voor betere manier van luisteren. ▼ Toen Jeremy Hollow…