Onderzoek | 29 september 2021
29 september 2021

Biologisch wint nauwelijks terrein in supermarkt

De omzet van biologische producten in supermarkten steeg vorig jaar, maar het marktaandeel blijft gering. Dat blijkt uit cijfers van IRI die door brancheorganisatie Bionext naar buiten zijn gebracht. De verkopen stegen met 12,9%, terwijl de gehele supermarktsector met 11,8% groeide. Het marktaandeel veranderde nauwelijks: van 3,21 naar 3,26%. Belangrijkste barrière bij de aankoop van...
Onderzoek | 29 september 2021
29 september 2021

Dik tevreden met baas

Nederlanders zijn behoorlijk tevreden met onze leidinggevenden, blijkt uit onderzoek van Human Capital Management (HCM) softwareleverancier Talentsoft, uitgevoerd door Motivaction. Ruim tweederde van de Nederlandse werknemers is tevreden met zijn of haar manager. Slechts 9% is ontevreden en 23% is neutraal. Nederlanders vinden hun leidinggevende doorgaans betrokken, eerlijk en communicatief vaardig. Dit geldt zowel voor...
Actueel | 29 september 2021
29 september 2021

ESOMAR and GRBN publish global guidance on fair use of data

ESOMAR and the Global Research Business Network (GRBN) announce the release of two new complementary guidelines that further strengthen ethical standard framework to be used by their respective memberships: Primary Data Collection and Duty of Care. The documents provide essential support to research, insight and data analytics practitioners and the organisations that work with them...
Actueel | 27 september 2021
27 september 2021

CBS schrapt indeling westers en niet-westers

Het CBS publiceert al tientallen jaren data over integratie en migratie. Migratie draagt veel bij aan de groei en de veranderende samenstelling van de bevolking. Ook vanuit het beleid en de wetenschap is er veel behoefte aan cijfers over deze thema’s. Maar het CBS schaft het onderscheid tussen westerse en niet-westerse achtergrond binnen afzienbare termijn...
Onderzoek | 22 september 2021
22 september 2021

Draagvlak aardgasvrij wonen neemt toe

Er is weer een positieve trend zichtbaar in het draagvlak voor aardgasvrij wonen. Sinds 2018 was er een daling te zien, maar die lijkt nu voorbij. Dat blijkt uit een jaarlijkse peiling van klimaatstichting HIER, dit jaar uitgevoerd door Motivaction. Het eerste jaar van de peiling, nu vijf jaar geleden, was 47% van de Nederlanders...
Best practices | 21 september 2021
21 september 2021

Kleur wijst de weg naar consument

One Inch Whale is een insights consultancy-bedrijf dat samen met technologiebedrijven en experts over de hele wereld methodes ontwikkelt om het consumentengedrag beter te doorgronden. Dat leidde onder andere tot de joint venture Research & Visual Nudging die de impact van kleur op het beslissingsproces wetenschappelijk wil onderbouwen. ‘Wanneer we kleurexpertise en marktonderzoek met elkaar...
Bureaus | 20 september 2021
20 september 2021

Consumentenonderzoek Wageningen University naar Flycatcher

Na een Europese openbare aanbesteding heeft Wageningen University and Research (WUR) de opdracht voor het uitvoeren van alle onderzoek onder consumenten aan Flycatcher gegund. Dat gebeurde na een offertefase waaraan vijf bureaus deelnamen. Niet alleen is gekeken naar de kwaliteit van het panel en de samenstelling, ook is in de selectie veel aandacht uitgegaan naar...
Onderzoek | 20 september 2021
20 september 2021

Online vaardig begint offline

Begin 2021 deed CHOICE in opdracht van de Koninklijke Bibliotheek onderzoek naar de digitale vaardigheid van jongeren. Hoe vaardig zijn ze en hoe kun je dat eventueel verbeteren? Jongeren zijn te positief over hun eigen digitale vaardigheden. Maar bijna de helft (47%) van de jongeren overschat het eigen niveau. De minder digitaal vaardige jongeren herkennen...
Onderzoek | 16 september 2021
16 september 2021

Marketeers worstelen met hoeveelheid data

Uit recent onderzoek van DVJ Insights onder marketingprofessionals in Europa blijkt dat 72% van alle marketeers de toenemende beschikbaarheid en toepassing van data als de grootste uitdaging voor de toekomst zien. In vergelijking met eerdere onderzoeken onder marketeers blijkt dat de meest impactvolle ‘driver’ voor groei de manier is waarop bedrijven beslissingen in de organisatie...
Best practices | 15 september 2021
15 september 2021

Waarom beleggen mensen (niet)?

In de inspiratiepodcast 'Waarom beleggen mensen (niet)?' bespreekt journalist en auteur Sander Heijne de drempels die Nederlanders ervaren om te gaan beleggen, en wat er moet gebeuren om die weg te nemen. Hij behandelt de resultaten uit het gedragsonderzoek dat Beautiful Lives hiernaar deed voor DUFAS (branchevereniging vermogensbeheerders). De onderzoeksresultaten presenteerden zij tijdens Road to...
Actueel | 15 september 2021
15 september 2021

Customer én employee experience integraal verbeteren? Dit kun je van NS leren!

Welke aanpak heeft NS gevolgd om in één beweging zowel de customer experience (CX) als de employee experience (EX) te verbeteren? En hoe hebben Gidsende Principes bijgedragen aan gedragsverandering bij medewerkers, zoals treinconducteurs? Op 22 en 23 september vertellen Pauline Bron van NS en Stephan van Slooten van Altuition het eerlijke verhaal. Iedereen met praktijkervaring...
Onderzoek | 13 september 2021
13 september 2021

TV onverminderd belangrijk in ons leven

Op 2 oktober 1951 werd de eerste officiële Nederlandse televisie-uitzending vanuit Bussum verzorgd. Anno 2021 speelt televisie nog steeds een belangrijke rol in het leven van het Nederlands publiek. Dat blijkt uit onderzoek van DVJ Insights in opdracht van NPO. Uit de resultaten blijkt dat 81% van de ondervraagden van 13+ vindt dat televisieprogramma’s van...

Ook de laatste bytes ontvangen?