Jaaroverzicht TV 2024 – Voetbal en Wie is de Mol?
In 2024 keek de Nederlander gemiddeld 130 minuten per dag naar televisiezenders; in 2023 was dit 132 minuten. Het afgelopen jaar keek men gemiddeld per dag 98 minuten live naar TV, terwijl dit in 2023 100 minuten per dag was. En waar keken we naar? Voetbal en Wie is de mol? ▼ De kijkcijfers van…
DPG Media en Brand Metrics starten realtime metingen voor connected tv
DPG Media en Brand Metrics introduceren een realtime metingsysteem voor connected tv-reclames op het (gratis) Vlaamse streamingplatform VTM Go. Met een uitbreiding binnen VAST (een systeem voor reclame insertion) wordt de frequentie en tijdstip van blootstelling aan een campagne gemeten, waarna het systeem een vraag stuurt naar de tv-kijker, die kan reageren via de afstandsbediening….
Vertrouwde stimuli versterken betrokkenheid en herinneringen
Persoonlijke relevantie maakt reclame effectiever. Mensen identificeren zich sneller met beelden die aansluiten bij hun persoonlijke ervaringen of voorkeuren. GroupM en DPG Media, deden er samen met alpha.one onderzoek naar. Dennis Hoogervorst, research en insights expert van DPG Grow, schreef er een artikel over. ▼ Met EEG-laboratoriumonderzoek, in combinatie met een duik in de wetenschappelijke…
Dit zijn de Beste Kerstcommercials van 2024 – volgens het brein
Elk jaar geven merken miljoenen uit aan de kerstcommercials. Dit jaar waren er maar liefst 23, waaronder ook enkele buitenlandse merken met een Nederlandse twist. De hamvraag is of deze commercials ook doen waarvoor ze gemaakt zijn: de consument naar de winkel lokken. Voor het vierde jaar op rij onthult Unravel Research welke merken onze…
Data wijzen uit: social media hebben direct effect op jongeren
Voor de eerste keer is nu op basis van gebruikersdata aangetoond dat jongeren inderdaad gevoeliger kunnen zijn voor socialmediafeedback dan volwassenen. Het heeft direct impact op hun humeur en de manier waarop ze reageren op de apps. Dat blijkt uit onderzoek van de UvA, gepubliceerd op Science Advances. ▼ Een van de zorgen over het…
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Traditioneel nieuws verhoogt aandacht voor reclame
Traditioneel nieuws zorgt voor meer interesse en betrokkenheid dan ‘zacht’ nieuws, wat zich vertaalt in meer aandacht voor advertenties die in de buurt worden geplaatst, volgens een onderzoek van mediaplatform Teads en onderzoeksbureau Lumen Research. ▼ Uit het onderzoek Power of Traditional News, in opdracht van Teads, bleek dat ’traditioneel nieuws’ – gedefinieerd als nieuws…
NMO neemt addressable tv op in metingen
Vanaf deze week zitten addressable tv-campagnes in de metingen van het NMO Kijkonderzoek. Via de watermerktechnologie van Kantar Media wordt vastgesteld of een reclameblok een addressable tv-spot bevat. Wanneer een reguliere (lineaire) spot is vervangen door een addressable spot, houdt het systeem hiermee rekening. ▼ Met addressable tv is het mogelijk om specifieke huishoudens een…
Nieuw neuro-onderzoek naar contactfrequentie commercials
Ster publiceerde deze week nieuw neuro-onderzoek naar de optimale contactfrequentie van tv- en radiocommercials. Via EEG-scans en eye-tracking is onderzocht hoe vaak een afgeleid publiek een commercial moet zien of horen voor een optimaal effect. Het onderzoek is uitgevoerd door Unravel Research. ▼ In de huidige wereld vol prikkels consumeren we steeds meer media met…
Vertrouwen in journalistiek blijft groot (en in Rob Trip, Annechien Steenhuizen en Simone Weimans)
Motivaction heeft voor het derde jaar op rij het vertrouwen in de journalistiek gepeild en aan de cijfers te zien zit het wel goed: 57% zegt het nieuws in algemene zin te vertrouwen en 11% heeft weinig of geen vertrouwen. ▼ Wie de Amerikaanse verkiezingen volgt, zal zo langzamerhand gewend zijn geraakt aan beschuldigingen over…
AI vestigt zich in digitale medialandschap
Uit ‘Trends in Digitale Media’ van GfK blijkt dat het medialandschap verder digitaliseert. We luisteren meer naar podcasts en streamen meer muziek (ten koste van live radio). AI blijkt zich voorzichtig te vestigen en X verliest gebruikers door het gebrek aan vertrouwen. ▼ Twee derde van de Nederlandse bevolking is bekend met AI, een derde…
Gesponsorde evenementen nummer 1 mediakanaal
Kantar publiceert elk jaar de resultaten van Media Reactions 2024. Daaruit blijkt dat Nederland een jaar achter de rug heeft met veel gesponsorde evenementen, van Libelle Zomerweek (#1 media-titel in Nederland in 2024) tot Lowlands, Pinkpop en de Grand Prix in Zandvoort. Daarmee zijn gesponsorde evenementen het nummer 1-mediumtype van Nederland. ▼ Wereldwijd ziet de…
Meer titels in NMO Decision Makers Survey 2024
NMO Decision Makers Survey levert bereikscijfers over alle mediumtypen en platformen waarop de belangrijkste mediamerken voor zakelijke beslissers actief zijn. Nieuw aan het onderzoek is de toevoeging van regionale dagbladen, zowel de papieren versies als de digitale replica’s. ▼ Naast print/digitale replica’s van dagbladen en magazines gaat het in de survey om 21 websites, 13…