Onderzoek | 29 oktober 2024
29 oktober 2024

Data wijzen uit: social media hebben direct effect op jongeren

Voor de eerste keer is nu op basis van gebruikersdata aangetoond dat jongeren inderdaad gevoeliger kunnen zijn voor socialmediafeedback dan volwassenen. Het heeft direct impact op hun humeur en de manier waarop ze reageren op de apps. Dat blijkt uit onderzoek van de UvA, gepubliceerd op Science Advances. ▼ Een van de zorgen over het…

Onderzoek | 24 oktober 2024
24 oktober 2024

Traditioneel nieuws verhoogt aandacht voor reclame

Traditioneel nieuws zorgt voor meer interesse en betrokkenheid dan ‘zacht’ nieuws, wat zich vertaalt in meer aandacht voor advertenties die in de buurt worden geplaatst, volgens een onderzoek van mediaplatform Teads en onderzoeksbureau Lumen Research. ▼ Uit het onderzoek Power of Traditional News, in opdracht van Teads, bleek dat ’traditioneel nieuws’ – gedefinieerd als nieuws…

Actueel | 17 oktober 2024
17 oktober 2024

NMO neemt addressable tv op in metingen

Vanaf deze week zitten addressable tv-campagnes in de metingen van het NMO Kijkonderzoek. Via de watermerktechnologie van Kantar Media wordt vastgesteld of een reclameblok een addressable tv-spot bevat. Wanneer een reguliere (lineaire) spot is vervangen door een addressable spot, houdt het systeem hiermee rekening. ▼ Met addressable tv is het mogelijk om specifieke huishoudens een…

Actueel | 03 oktober 2024
03 oktober 2024

Nieuw neuro-onderzoek naar contactfrequentie commercials

Ster publiceerde deze week nieuw neuro-onderzoek naar de optimale contactfrequentie van tv- en radiocommercials. Via EEG-scans en eye-tracking is onderzocht hoe vaak een afgeleid publiek een commercial moet zien of horen voor een optimaal effect. Het onderzoek is uitgevoerd door Unravel Research. ▼  In de huidige wereld vol prikkels consumeren we steeds meer media met…

Actueel | 19 september 2024
19 september 2024

Vertrouwen in journalistiek blijft groot (en in Rob Trip, Annechien Steenhuizen en Simone Weimans)

Motivaction heeft voor het derde jaar op rij het vertrouwen in de journalistiek gepeild en aan de cijfers te zien zit het wel goed: 57% zegt het nieuws in algemene zin te vertrouwen en 11% heeft weinig of geen vertrouwen. ▼ Wie de Amerikaanse verkiezingen volgt, zal zo langzamerhand gewend zijn geraakt aan beschuldigingen over…

Onderzoek | 17 september 2024
17 september 2024

AI vestigt zich in digitale medialandschap

Uit ‘Trends in Digitale Media’ van GfK blijkt dat het medialandschap verder digitaliseert. We luisteren meer naar podcasts en streamen meer muziek (ten koste van live radio). AI blijkt zich voorzichtig te vestigen en X verliest gebruikers door het gebrek aan vertrouwen. ▼ Twee derde van de Nederlandse bevolking is bekend met AI, een derde…

Onderzoek | 10 september 2024
10 september 2024

Gesponsorde evenementen nummer 1 mediakanaal

Kantar publiceert elk jaar de resultaten van Media Reactions 2024. Daaruit blijkt dat Nederland een jaar achter de rug heeft met veel gesponsorde evenementen, van Libelle Zomerweek (#1 media-titel in Nederland in 2024) tot Lowlands, Pinkpop en de Grand Prix in Zandvoort. Daarmee zijn gesponsorde evenementen het nummer 1-mediumtype van Nederland. ▼ Wereldwijd ziet de…

Onderzoek | 10 september 2024
10 september 2024

Meer titels in NMO Decision Makers Survey 2024

NMO Decision Makers Survey levert bereikscijfers over alle mediumtypen en platformen waarop de belangrijkste mediamerken voor zakelijke beslissers actief zijn. Nieuw aan het onderzoek is de toevoeging van regionale dagbladen, zowel de papieren versies als de digitale replica’s. ▼ Naast print/digitale replica’s van dagbladen en magazines gaat het in de survey om 21 websites, 13…

Actueel | 05 september 2024
05 september 2024

TV-reclamemarkt daalt – lineaire kijktijd stabiliseert

De TV-reclamemarkt daalde de eerste helft van dit jaar met 3,3% en kwam uit op € 426 miljoen. Op basis van deze cijfers en de vooruitzichten voor de rest van het jaar, verwacht mediabedrijf Screenforce dat de markt in 2024 tussen 1 en 2% zal krimpen. De lineaire kijktijd daalde de eerste helft van het…

Actueel | 16 juli 2024
16 juli 2024

Textgain bouwt taalmodel dat haatspraak detecteert in alle EU-talen

Het Belgische Textgain, een AI-spin-off van de Universiteit Antwerpen, bouwt een gloednieuw AI-instrument dat online haatspraak detecteert in alle officiële Europese talen.  ▼ Textgain werkt aan CaLICO, het eerste Large Language Model (LLM) wereldwijd dat haatspraak in alle officiële EU-talen herkent en verwerkt. Het bureau op termijn de marktleider worden in meertalige haatspraakdetectie op basis…

Onderzoek | 02 juli 2024
02 juli 2024

Lezen populair, papier betrouwbaarder

Lezen is de favoriete bezigheid van een kwart van de Nederlandse bevolking en krijgt de voorkeur boven onder andere sport, winkelen, eten, koken en radio luisteren. Daarnaast hecht 43% van de Nederlanders meer waarde aan wat men op papier leest dan wat ze online vernemen. Dat meldt de Magazine Media Associatie (MMA) op basis van…

Actueel | 27 juni 2024
27 juni 2024

Reclameindustrie wil CO2-uitstoot meten én verminderen

De media–, reclame en marketingbranches heeft het initiatief genomen om de CO2-uitstoot in de reclameindustrie te meten en te verminderen, conform de Europese CRSD-wetgeving. Op 12 juni vond een eerste vergadering van branchevertegenwoordigers plaats, waarbij ook het Data & Insights Network was vertegenwoordigd. ▼ De initiatiefnemers richten zich op het ontwikkelen van het Carbon Emission…

Ook de laatste bytes ontvangen?