Next Gen Insights | 25 september 2025
25 september 2025

Next Gen Insights: Gen Z vertrouwt AI-reclame niet zomaar

Generatieve AI maakt campagnes sneller en creatiever, maar jongeren zijn er niet automatisch van onder de indruk. Uit onderzoek van brancheorganisatie IAB blijkt dat bijna 80% van Gen Z twijfels heeft over de geloofwaardigheid van AI-gegenereerde reclame. Slechts 1 op de 3 jongeren vindt AI-content even authentiek als traditionele uitingen, terwijl meer dan de helft…

Onderzoek | 25 september 2025
25 september 2025

Vertrouwen in reclame historisch laag: streamingplatforms verdringen traditionele media

De Nederlandse mediamarkt ondergaat een opmerkelijke verschuiving. Uit het nieuwe Media Reactions 2025-onderzoek van Kantar blijkt dat platforms als Twitch en vtwonen de traditionele topposities van print en televisie verdringen. Alleen Flair weet zich nog in de top-5 te handhaven. Ook de Albert Heijn-winkel en -website staan nu in de hoogste regionen, wat laat zien…

Actueel | 18 september 2025
18 september 2025

TikTok onder Amerikaanse controle? Framework-deal kan marketinglandschap veranderen

De Amerikaanse regering en China hebben een voorlopig akkoord bereikt om TikTok onder Amerikaans eigendom te brengen. De druk vanuit Washington was de afgelopen maanden hoog: zonder overname of herstructurering dreigde een verbod vanwege zorgen over nationale veiligheid.   ▼ TikTok is eigendom van het Chinese technologiebedrijf ByteDance, dat het platform in 2016 lanceerde. Juist…

Onderzoek | 16 september 2025
16 september 2025

Folders blijven onverminderd populair: 90% van Nederlanders leest wekelijks

Nieuw onderzoek van NMO en GfK, uitgevoerd in opdracht van Spotta, laat zien dat de papieren én digitale folder nog altijd springlevend is. Maar liefst 90% van de Nederlanders — zo’n 12,9 miljoen mensen — bladert wekelijks door folders. Gemiddeld besteden ze daar 15 minuten per week aan, met de meeste leestijd in het weekend…

Onderzoek | 15 mei 2025
15 mei 2025

Nepnieuws en desinformatie een wereldwijd probleem

Meer dan 80% van de volwassenen in 35 landen vindt dat nepnieuws en desinformatie een probleem vormen, en 59% ziet het zelfs als een groot probleem. Dat blijkt uit onderzoek van het Pew Research Center. Het onderzoek zegt ook: hoe groter de bezorgdheid over nepnieuws, hoe minder mensen tevreden zijn met de democratische waarden in…

Actueel | 17 april 2025
17 april 2025

Rapportage NMO Luisteronderzoek uitgebreid met korte luistertrajecten

Met ingang van week 15 maken ook korte luistertrajecten van één en twee minuten onderdeel uit van de rapportage van de luistertijd in het NMO Luisteronderzoek. Het gaat dan om luistertrajecten die op basis van ‘encoding’ zijn gemeten. Deze aanpassing in de rapportageregels wordt met terugwerkende kracht toegepast op de weken 1 t/m 14 2025….

Actueel | 13 maart 2025
13 maart 2025

NMO publiceert Mediatrends 2024

Deze week verscheen de vierde editie van NMO Mediatrends. Het rapport is een informatiebron over het bezit en het gebruik van devices voor mediaconsumptie. Het vormt daarnaast de basis voor de samenstelling van de doelgroepen in de bereiksonderzoeken waar panels worden gebruikt (voor kijken, luisteren en online). ▼ Voor deze vierde editie zijn meer dan…

Onderzoek | 04 maart 2025
04 maart 2025

Helft Nederlanders wantrouwt Amerikaanse apps

Ruim de helft van de Nederlanders (57%) heeft geen vertrouwen meer in apps en socialmediaplatformen als Facebook, WhatsApp en Instagram als gevolg van de politieke situatie in Amerika. Dit blijkt uit onderzoek van IT-dienstverlener Conclusion Mission Critical onder 1000 Nederlanders. ▼ Naast de zorg om de politieke ontwikkelingen, zegt 55% geen gebruik meer te willen…

Actueel | 25 februari 2025
25 februari 2025

De semiotiek van een cultuurstrijd – jonge garde houdt saaie boomers een drankje voor

De reclamecampagne ‘Boost your boomer’ zet oud tegenover jong. En jong heeft de macht en de kracht om die suffe boomer weer wat pit en energie te geven. Dat doen ze met BOOOMer Energy Drink. Ank van Ophoven (foto), Strategic Adviser bij Haystack Consulting, zag de campagne, en voelde zich niet aangesproken. Maar wel rafelt…

Onderzoek | 13 februari 2025
13 februari 2025

De onbenutte kracht van soundlogo’s

Uit onderzoek van DPG Media Radio, in samenwerking met Kinesso, TAMBR en Unravel, blijkt dat wanneer een soundlogo ook aan het begin van een audiocommercial wordt geplaatst, het effect vaak groter is dan wanneer het alleen aan het einde van de commercial te horen is. ▼ Een combinatie van kwantitatief en neuro-onderzoek toont aan dat…

Onderzoek | 28 januari 2025
28 januari 2025

Sociale Media Onderzoek – minder gebruik, maar wel intensiever

Newcom heeft voor de 15de keer het Sociale Media Onderzoek uitgevoerd. Wat blijkt? Hoewel het totaal aantal platformen dat mensen dagelijks gebruiken is gedaald van gemiddeld 2,4 naar 2,0, zien we dat gebruikers hun tijd op social media intensiever besteden aan de gekozen platformen. ▼ Forse daling bij X (Twitter) en Facebook Sommige platforms zijn…

Actueel | 14 januari 2025
14 januari 2025

Jaaroverzicht TV 2024 – Voetbal en Wie is de Mol?

In 2024 keek de Nederlander gemiddeld 130 minuten per dag naar televisiezenders; in 2023 was dit 132 minuten. Het afgelopen jaar keek men gemiddeld per dag 98 minuten live naar TV, terwijl dit in 2023 100 minuten per dag was. En waar keken we naar? Voetbal en Wie is de mol? ▼ De kijkcijfers van…

Ook de laatste bytes ontvangen?