Actueel | 14 december 2023
14 december 2023

GfK lanceert cookieless online-campagnemeting

GfK biedt een nieuwe manier campagnemeten aan – onder de naam Sensic – waarin wordt onderzocht hoeveel én welke mensen bereikt zijn op basis van 350 achtergrondkenmerken. Met het verdwijnen van third party cookies is het meten van online campagnes complexer geworden. GfK lanceert daarom een cookieless manier van meten via het GXL-panel waaraan ook…

Actueel | 05 december 2023
05 december 2023

Tien marketingtrends voor 2024

Kantar publiceerde vorige week voor de eerste keer de Marketing Trends 2024, speciaal bedoeld als steun voor marketeers bij het aanscherpen van hun strategie voor het komende jaar. Kantar geeft tien trends ‘die het spel gaan veranderen’. 1. AI vindt zijn weg 67% van de marketeers wereldwijd is positief over de mogelijkheden van GenAI. En…

Actueel | 16 november 2023
16 november 2023

Motivaction en Media.Monks ontwikkelen Gen AI-persona’s

Motivaction en digitaal bureau Media.Monks ontwikkelen samen AI-gedreven persona’s. De twee bureaus gebruiken hun gezamenlijke data en AI-kennis in de ontwikkeling van AI-persona’s die gebruik maken van Large Language Models (LLM). Met deze ontwikkeling op het gebied van persona’s kunnen marketeers met de Gen AI-persona’s in gesprek gaan en zo gebruikmaken van de data die…

Actueel | 14 november 2023
14 november 2023

Bestuur Reframe kondigt nieuwe plannen aan

Reframe, een initiatief van ADCN en VIA en ontstaan uit het Dutch Marketing Diversity, kondigt een herlancering en de nieuwe plannen aan. De stichting zet zich in om diversiteit en inclusie te versnellen in de marketingcommunicatie-industrie en zo bij te dragen aan een inclusievere samenleving. Afgelopen donderdag 9 november organiseerde de stichting de eerste ‘Reframedag’,…

Onderzoek | 02 november 2023
02 november 2023

Nieuw licht op de context voor impact campagnes

Het succes van een campagne blijft een complexe samenkomst van factoren. Naast het merk, de propositie en de intrinsieke elementen van de creatie wordt ook met steeds meer interesse naar omgeving gekeken: de context. Dat is niet onterecht, vindt Dennis Hoogervorst, research- en insights-expert bij DPG Media. DPG Media en GroupM hebben in een nieuw…

Actueel | 26 september 2023
26 september 2023

Marketing Intelligence-quiz op de Hogeschool van Amsterdam

Het Marketing Intelligence Network (MI Network) op verschillende manieren jongeren enthousiast te maken voor marketing intelligence. Afgelopen week deed de organisatie dat met de Marketing Intelligence-quiz op de Hogeschool van Amsterdam. Zo’n 150 tweedejaars studenten Commerciële Economie deden mee, en het ging er fanatiek aan toe. De quiz bestaat uit diverse rondes met vragen over…

Actueel | 05 september 2023
05 september 2023

Sprints & Sneakers Festival: van talks tot party

Op 29 september 2023 organiseert Sprints & Sneakers een festival voor marketeers bij Thuishaven in Amsterdam. Na de uitverkochte eerste editie in 2022, verwacht de organisatie opnieuw een samensmelting van congres en festival. Overdag is er tijd voor inhoud, ’s avonds is het feest. Congressen zijn vaak saai en de meeste festivals zijn niet leerzaam,…

Actueel | 13 juni 2023
13 juni 2023

DVJ Insights uitgeroepen tot NIMA Marketing Company of the Year

DVJ Insights is door het NIMA uitgeroepen tot Marketing Company of the Year 2022 Medium. Met de NIMA Marketingprijzen worden bedrijven en marketeers beloond die een uitzonderlijke en bijzondere prestatie hebben geleverd, en aantoonbaar het verschil maken op het gebied van maatschappij, economie en duurzaamheid. De uitreiking van de prijs is a.s. donderdag 15 juni...
Actueel | 07 maart 2023
07 maart 2023

NielsenIQ verandert naam in NIQ

NielsenIQ, het consumer intelligence-bureau dat zich twee jaar geleden afsplitste van de mediatak van Nielsen, en nu samengaat met GfK, heeft een nieuwe naam gekregen: NIQ. Het bedrijf zegt dat het 'een significante transformatie' ondergaat. De nieuwe merkidentiteit moet de 'toonaangevende inzichten en research-mogelijkheden van het bedrijf weerspiegelen’. Vorig jaar kwam NIQ een fusie overeen...
Onderzoek | 02 maart 2023
02 maart 2023

Creatieve en effectieve advertenties leveren vier keer meer winst op

Om de impact van de creatieve kwaliteit op belangrijke merk-kpi's te analyseren, koppelden Kantar en Warc in een onderzoek de data van ongeveer 450 advertenties, afkomstig uit Kantar's Link advertentietestdatabase, met de Return on Marketing Investment (ROM)-winstcijfers van 1.100 wereldwijde effectiviteitscasestudies van WARC. De analyse laat zien dat de meest creatieve en effectieve advertenties meer...
Onderzoek | 29 november 2022
29 november 2022

RCC ontraadt AH reclame voor duurzaamste supermarkt na klacht over onderzoeksopzet

‘Verwarring alom: wie is nou de duurzaamste supermarkt? Albert Heijn? Nee, toch Plus. Oh nee, ook SPAR, Jan Linders en Boni?’ In april 2021 sprak Durk Bosma van the Future of Food Institute op Foodlog zijn verbazing uit over de rankings van ‘de duurzaamste supermarkten’ door o.a. de Sustainable Brand Index. Waar was Ekoplaza? Ondanks...

Ook de laatste bytes ontvangen?