Onderzoek | 09 januari 2025
09 januari 2025

AI werkt wel, maar leidt ook tot burn-out

AI biedt op vele terreinen voordeel, van productinnovatie tot verbeteren van de klanttevredenheid, maar het zorgt ook voor burn-out bij medewerkers omdat er nog een taak wordt toegevoegd aan wat er dagelijkse te doen is. Dat blijkt uit onderzoek van EY in Amerika. ▼ Met AI kunnen bedrijven hun productiviteit verhogen omdat het alledaagse en…

Onderzoek | 07 januari 2025
07 januari 2025

Aandacht consument voor duurzaamheid daalt fors

Voor het eerst sinds jaren heeft de consument minder aandacht voor duurzaamheid bij aankoopbeslissingen. Bij diverse duurzaamheidsthema’s, zoals milieu, biodiversiteit, eerlijke handel, plasticverbruik en lokale productie is sprake van een forse daling van circa 5% ten opzichte van 2023. Dit blijkt uit de Monitor Merk & Maatschappij van MarketResponse en b-open. ▼ In alle onderzochte…

Onderzoek | 07 januari 2025
07 januari 2025

Vertrouwde stimuli versterken betrokkenheid en herinneringen

Persoonlijke relevantie maakt reclame effectiever. Mensen identificeren zich sneller met beelden die aansluiten bij hun persoonlijke ervaringen of voorkeuren. GroupM en DPG Media, deden er samen met alpha.one onderzoek naar. Dennis Hoogervorst, research en insights expert van DPG Grow, schreef er een artikel over. ▼ Met EEG-laboratoriumonderzoek, in combinatie met een duik in de wetenschappelijke…

Onderzoek | 19 december 2024
19 december 2024

Dit zijn de Beste Kerstcommercials van 2024 – volgens het brein

Elk jaar geven merken miljoenen uit aan de kerstcommercials. Dit jaar waren er maar liefst 23, waaronder ook enkele buitenlandse merken met een Nederlandse twist. De hamvraag is of deze commercials ook doen waarvoor ze gemaakt zijn: de consument naar de winkel lokken. Voor het vierde jaar op rij onthult Unravel Research welke merken onze…

Actueel | 12 december 2024
12 december 2024

Project Beauty (2): ‘Mooi, maar gevaarlijk!’

Marius Hogendoorn is al jaren bezig met een onderzoek naar schoonheid. Wat is schoonheid, waar vind je die, hoe kijken mensen tegen schoonheid aan, en zijn er verschillen per land? Hij startte er het ‘Project Beauty’ voor dat hij wereldwijd uitzet. In het eerste deel van een serie vertelde hij hoe hij op het idee kwam…

Actueel | 12 december 2024
12 december 2024

Diversiteit en inclusie – wat betekent dat voor de praktijk van onderzoek?

Diversiteit en inclusie in de branche krijgen steeds meer aandacht. Het Data & Insights Network heeft er een taskforce voor opgericht, en bureaus nemen ook allerlei initiatieven. Eerder dit jaar verscheen er van de hand van Ewout Witte een verslag over diversiteit en medewerkers. Nu publiceert hij deel 2: Hoe zit het met de praktijk…

Onderzoek | 10 december 2024
10 december 2024

Nederlandse bedrijven halen €4,20 rendement uit elke euro AI-investering

Voor elke euro die Nederlandse bedrijven investeren in AI, krijgen zij gemiddeld €4,20 aan rendement terug. Dat blijkt uit de het IDC-rapport 2024 Business Opportunity of AI, in opdracht van Microsoft. Tegelijkertijd benadrukt het rapport dat succes tijd kost, tot wel gemiddeld acht maanden, en bedrijven zien doorgaans pas na 14 maanden financieel resultaat. ▼ AI…

Actueel | 05 december 2024
05 december 2024

Innovatiemanagement met Jobs-To-Be-Done

‘People don’t want a 1/4 inch drill; they want a 1/4 inch hole’. Deze bekende quote van Theodore Levitt uit 1962 verlegde de focus van innovatie van de producten zelf naar de doelen die klanten willen bereiken. Martin Hellich van DVJ Insights schreef er twee blogs over. In deel 1 gaat het over Jobs-To-Be-Done, de…

Onderzoek | 28 november 2024
28 november 2024

Babyboomers floreren, terwijl Gen Z mentaal worstelt

Nederlanders voelen zich gelukkig, al is er nog wel ruimte voor verbetering. Dat blijkt uit onderzoek door Motivaction in opdracht van a.s.r. Nederlanders geven gemiddeld een  gelukscijfer van 7,4. Maar… één op de vijf Nederlanders voelt zich onvoldoende gelukkig, vooral door vermoeidheid, stress en zorgen. ▼ Als je kijkt naar hoe gelukkig generaties zijn, dan…

Actueel | 26 november 2024
26 november 2024

AI kritisch bekijken? Dan ook het onderzoeksvak!

Andrew Reid, CEO en oprichter van Rival Technologies, durft (op Greenbook.org) de stelling aan dat AI marktonderzoek overneemt. Want veel bedrijven beginnen het effect van AI op datakwaliteit, betrokkenheid van respondenten, beveiliging, privacy en andere vakgerelateerde zaken te zien. Maar voordat AI echt een succes wordt, moet er iets veranderen aan het vak, vindt hij….

Actueel | 26 november 2024
26 november 2024

Doe mee aan onderzoek over de sector!

Hoe kijk jij naar trends als AI en diversiteit, en welke toekomstverwachtingen zie jij voor de branche? MI Network voert onderzoek uit onder insights professionals over alle ontwikkelingen in de marktonderzoeksector. Iedereen die in die sector werkzaam is, is uitgenodigd om deze korte enquête in te vullen. ▼ Het onderzoek dat MI Network uitvoert is…

Onderzoek | 21 november 2024
21 november 2024

Veranderend manbeeld nog niet te zien in advertenties

In Connecting with men: How brands can decode modern masculinity, wil Kantar laten zien waarom merken en adverteerders moeten nadenken over hoe ze een veranderend mannelijk publiek aanspreken. ‘Mannelijkheid is niet alleen een sociale kwestie – het heeft ook een zakelijke kant.’ ▼ Campagnes met positieve beelden van mannen hebben commercieel voordeel. Ze scoren beter…

Ook de laatste bytes ontvangen?