AI werkt wel, maar leidt ook tot burn-out
AI biedt op vele terreinen voordeel, van productinnovatie tot verbeteren van de klanttevredenheid, maar het zorgt ook voor burn-out bij medewerkers omdat er nog een taak wordt toegevoegd aan wat er dagelijkse te doen is. Dat blijkt uit onderzoek van EY in Amerika. ▼ Met AI kunnen bedrijven hun productiviteit verhogen omdat het alledaagse en…
Aandacht consument voor duurzaamheid daalt fors
Voor het eerst sinds jaren heeft de consument minder aandacht voor duurzaamheid bij aankoopbeslissingen. Bij diverse duurzaamheidsthema’s, zoals milieu, biodiversiteit, eerlijke handel, plasticverbruik en lokale productie is sprake van een forse daling van circa 5% ten opzichte van 2023. Dit blijkt uit de Monitor Merk & Maatschappij van MarketResponse en b-open. ▼ In alle onderzochte…
Vertrouwde stimuli versterken betrokkenheid en herinneringen
Persoonlijke relevantie maakt reclame effectiever. Mensen identificeren zich sneller met beelden die aansluiten bij hun persoonlijke ervaringen of voorkeuren. GroupM en DPG Media, deden er samen met alpha.one onderzoek naar. Dennis Hoogervorst, research en insights expert van DPG Grow, schreef er een artikel over. ▼ Met EEG-laboratoriumonderzoek, in combinatie met een duik in de wetenschappelijke…
Dit zijn de Beste Kerstcommercials van 2024 – volgens het brein
Elk jaar geven merken miljoenen uit aan de kerstcommercials. Dit jaar waren er maar liefst 23, waaronder ook enkele buitenlandse merken met een Nederlandse twist. De hamvraag is of deze commercials ook doen waarvoor ze gemaakt zijn: de consument naar de winkel lokken. Voor het vierde jaar op rij onthult Unravel Research welke merken onze…
Project Beauty (2): ‘Mooi, maar gevaarlijk!’
Marius Hogendoorn is al jaren bezig met een onderzoek naar schoonheid. Wat is schoonheid, waar vind je die, hoe kijken mensen tegen schoonheid aan, en zijn er verschillen per land? Hij startte er het ‘Project Beauty’ voor dat hij wereldwijd uitzet. In het eerste deel van een serie vertelde hij hoe hij op het idee kwam…
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Diversiteit en inclusie – wat betekent dat voor de praktijk van onderzoek?
Diversiteit en inclusie in de branche krijgen steeds meer aandacht. Het Data & Insights Network heeft er een taskforce voor opgericht, en bureaus nemen ook allerlei initiatieven. Eerder dit jaar verscheen er van de hand van Ewout Witte een verslag over diversiteit en medewerkers. Nu publiceert hij deel 2: Hoe zit het met de praktijk…
Nederlandse bedrijven halen €4,20 rendement uit elke euro AI-investering
Voor elke euro die Nederlandse bedrijven investeren in AI, krijgen zij gemiddeld €4,20 aan rendement terug. Dat blijkt uit de het IDC-rapport 2024 Business Opportunity of AI, in opdracht van Microsoft. Tegelijkertijd benadrukt het rapport dat succes tijd kost, tot wel gemiddeld acht maanden, en bedrijven zien doorgaans pas na 14 maanden financieel resultaat. ▼ AI…
Innovatiemanagement met Jobs-To-Be-Done
‘People don’t want a 1/4 inch drill; they want a 1/4 inch hole’. Deze bekende quote van Theodore Levitt uit 1962 verlegde de focus van innovatie van de producten zelf naar de doelen die klanten willen bereiken. Martin Hellich van DVJ Insights schreef er twee blogs over. In deel 1 gaat het over Jobs-To-Be-Done, de…
Babyboomers floreren, terwijl Gen Z mentaal worstelt
Nederlanders voelen zich gelukkig, al is er nog wel ruimte voor verbetering. Dat blijkt uit onderzoek door Motivaction in opdracht van a.s.r. Nederlanders geven gemiddeld een gelukscijfer van 7,4. Maar… één op de vijf Nederlanders voelt zich onvoldoende gelukkig, vooral door vermoeidheid, stress en zorgen. ▼ Als je kijkt naar hoe gelukkig generaties zijn, dan…
AI kritisch bekijken? Dan ook het onderzoeksvak!
Andrew Reid, CEO en oprichter van Rival Technologies, durft (op Greenbook.org) de stelling aan dat AI marktonderzoek overneemt. Want veel bedrijven beginnen het effect van AI op datakwaliteit, betrokkenheid van respondenten, beveiliging, privacy en andere vakgerelateerde zaken te zien. Maar voordat AI echt een succes wordt, moet er iets veranderen aan het vak, vindt hij….
Doe mee aan onderzoek over de sector!
Hoe kijk jij naar trends als AI en diversiteit, en welke toekomstverwachtingen zie jij voor de branche? MI Network voert onderzoek uit onder insights professionals over alle ontwikkelingen in de marktonderzoeksector. Iedereen die in die sector werkzaam is, is uitgenodigd om deze korte enquête in te vullen. ▼ Het onderzoek dat MI Network uitvoert is…
Veranderend manbeeld nog niet te zien in advertenties
In Connecting with men: How brands can decode modern masculinity, wil Kantar laten zien waarom merken en adverteerders moeten nadenken over hoe ze een veranderend mannelijk publiek aanspreken. ‘Mannelijkheid is niet alleen een sociale kwestie – het heeft ook een zakelijke kant.’ ▼ Campagnes met positieve beelden van mannen hebben commercieel voordeel. Ze scoren beter…