Onderzoek | 21 november 2024
21 november 2024

Het verschil tussen inzicht en realiteit – een wereldwijde studie

Begin 2024 deed Ipsos onderzoek naar voorspellingen voor het toen nog voor ons liggende jaar. Wat is er van de visie terechtgekomen? Sommige mensen zaten er duidelijk naast: 50% voorspelde dat robots eruit zouden zien, denken en spreken als mensen, 31% dacht dat de oorlog in Oekraïne zou eindigen. Deze verwachtingen en de harde realiteit…

Onderzoek | 19 november 2024
19 november 2024

Lhbtiqa+ monitor: positieve trends

In opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) voerde Ipsos I&O in samenwerking met Panteia en kennisinstituut Movisie onlangs de eerste meting van de vernieuwde lhbtiqa+-monitor uit. In deze monitor wordt de leefsituatie van lhbtiqa+-personen in Nederland en de opvattingen over lhbtiqa+-personen in Nederland in kaart gebracht. ▼ In de monitor wordt…

Onderzoek | 19 november 2024
19 november 2024

Mijn geheime wachtwoord is ‘qwerty123’

Vorige week verscheen de zesde editie van het jaarlijkse onderzoek van NordPass naar de 200 meest voorkomende wachtwoorden. Voor het eerst brengt dit onderzoek zowel persoonlijke als zakelijke wachtwoorden in kaart om accounts te beveiligen. De studie belicht populaire wachtwoorden wereldwijd, ook in Nederland. ▼ Hoewel favoriete wachtwoorden van Nederlanders zoals ‘locked’, ‘jemoeder’ en ‘lol123’…

Onderzoek | 19 november 2024
19 november 2024

De vier drijfveren van creatieve impact

Menselijke verbinding, dynamische visuals en de succesvolle integratie van merk en product zijn de belangrijkste drijfveren voor creatieve impact in reclame, zo blijkt uit nieuw onderzoek van Meta, CreativeX en Kantar. ▼ Het onderzoek definieerde effectiviteit als de impact (per vertoning en als geheel) op de verkoop en de manier waarop advertenties de merkwaarde beïnvloedden….

Onderzoek | 19 november 2024
19 november 2024

Meer actie, minder woorden – hoe Gen Z de financiële sector uitdaagt

Toen Ruigrok onlangs het What’s Happening Finance 2024-rapport introduceerde, kwamen daarin opvallende trends binnen de financiële dienstverlening naar voren, zoals de groeiende bezorgdheid over bankfraude en de vraag naar duurzaamheid. In deze blog richt Fernando McDougal, Senior Research Consultant bij Ruigrok, zich specifiek op Gen Z. Hoe kijkt deze generatie aan tegen de rol van banken…

Actueel | 19 november 2024
19 november 2024

Met slim datagebruik behaalt FMCG concurrentievoordeel

Weinig sectoren zijn zo concurrerend als die van de levensmiddelen. De marges zijn klein, de prijzen blijven maar stijgen, en de consument geeft steeds kritischer z’n euro uit. Slim datagebruik kan fabrikanten helpen concurrentievoordeel te behalen en te verduurzamen, zeggen de merken zelf.  ▼ Op het jongste Data & Analytics Congres 2024 demonstreerden Nestlé en LatentView waarom…

Actueel | 12 november 2024
12 november 2024

Eerste evaluatie Data Privacy Framework

De AP en de andere privacytoezichthouders in Europa, verenigd in de European Data Protection Board (EDPB), hebben de eerste evaluatie afgerond van het EU-US Data Privacy Framework (DPF) voor doorgifte van persoonsgegevens naar de Verenigde Staten (VS). De EDPB is overwegend positief, maar heeft ook enkele verbeterpunten. ▼ Het DPF trad op 10 juli 2023…

Onderzoek | 07 november 2024
07 november 2024

Sterke relatie tussen privacybewustzijn en vertrouwen in AI

Uit de Consumer Privacy Survey 2024 van Cisco blijkt dat bewustzijn van het recht op privacy cruciaal is voor het versterken van consumentenvertrouwen en -zekerheid in opkomende technologieën, zoals AI. ▼ Volgens het onderzoek is 53% van de consumenten zich bewust van de nationale privacywetten, wat een stijging van 17% betekent ten opzichte van 2019….

Actueel | 07 november 2024
07 november 2024

10 marketingtrends om in de gaten te houden in 2025 

Kantar zet in Marketing Trends 2025 uiteen wat het komende jaar invloed heeft op marketing. Het rapport doet voorspellingen, ondersteund door houdings- en gedragsdata. Tien trends doen er volgend jaar toe, van merken die woke worden tot het oprekken van de grenzen van innovatie. ▼ Merken worden woke en dat legt ze geen windeieren  Uit…

Actueel | 07 november 2024
07 november 2024

De inhaalslag op diversiteit en inclusie

Ongeveer een jaar geleden schreef Ewout Witte over de in zijn ogen de weinig diverse en inclusieve sector. Een jaar later is er Diversiteit & Inclusie Taskforce aan het werk, opgericht door het Data & Insights Network. Ewout Witte mocht er adviezen aan uitbrengen en daarover schrijft hij in deze nieuwe blog.  ▼ De taskforce is…

Onderzoek | 05 november 2024
05 november 2024

Jongvolwassene wil morele visie van de leidinggevende

Jongvolwassenen (t/m 34 jaar) vinden het moeilijk om om te gaan met maatschappelijke thema’s in hun werk, zoals diversiteit, inclusie en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Meer dan de helft van de leidinggevende respondenten onder de 35 jaar ervaart daardoor morele stress. Dat blijkt uit onderzoek van trainingsinstituut de Baak, in samenwerking met onderzoeksbureau Motivaction. ▼ Van…

Actueel | 05 november 2024
05 november 2024

Wat worden de top 10 technologietrends van 2025?

Onderzoeksconsultant Gartner heeft afgelopen week de 10 belangrijkste strategische technologietrends voor 2025 op een rijtje gezet. We nemen ze even met u door, van Agentic AI tot een nogal discutabele neurologische toepassing om te weten wat u voelt en denkt.  ▼ De belangrijkste technologietrends zijn: Agentic AI Agentic AI-systemen plannen autonoom en ondernemen zelf acties….

Ook de laatste bytes ontvangen?