Ouderen blijken nieuwsgieriger dan jongeren
Mannen en vrouwen tonen zich op verschillende manieren nieuwsgierig. Mannen zeggen meer te willen weten, vrouwen meer te willen ervaren. Maar met de leeftijd groeit de nieuwsgierigheid op beide vlakken. Dat zijn de voorlopige resultaten van het onderzoek geleid door Maartje Raijmakers, hoogleraar Psychologie aan de Universiteit van Amsterdam, Vrije Universiteit Amsterdam, NEMO Science Museum…
Meten in marketing… vergeet de ’stille gebieden’ niet
Waarom meten we in marketing? Om het uitgegeven geld te verantwoorden, om strategische keuzes te maken, modellen te bouwen? Gebruiken we data voor validatie of voor een vooruitziende blik? En vergeten we eigenlijk niet te meten wat we niet weten? Vragen die André van Loon, Research & Insight Director van Moët Hennessy, reden gaven voor…
Het einde van de enquête (in een wereld vol synthetische data)
In 2023 leerden onderzoekers AI toe te passen in het hele marktonderzoeksproces. Van het gebruik van ChatGPT om hypothesen te ontwikkelen, via prompts om grote hoeveelheden ongestructureerde gegevens samen te vatten en te coderen, via query’s in natuurlijke taal tot het ‘ondervragen’ van data. Phil Sutcliffe, Managing Partner van Nexxt Intelligence, beschrijft wat ons verder…
Meer mensen beschermden online data in 2023
In 2023 zei 89% van de bevolking van 12 jaar of ouder maatregelen te treffen om hun persoonlijke gegevens op internet te beschermen. In 2021 was dat 82%. Vooral het beperken van toegang tot profielgegevens en berichten op social media is toegenomen. Nederland loopt voorop in Europa in het beschermen van persoonlijke informatie op internet….
Het leven is duur, maar er zijn handige trucjes om te besparen
Uit het jaarlijkse Waarom-duur-doen-onderzoek van Simyo, uitgevoerd door PanelWizard blijkt dat we het allemaal leuk vinden om zoveel mogelijk te besparen (92%). Zo neemt 46% weleens eigen eten en drinken mee naar de bios en stopt 69% na hotelbezoek shampoo en andere verzorgingsproducten in de tas. We halen graag het onderste uit de kan en…
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Panel-update NMO Kijkonderzoek leidt tot daling cijfers lineaire kijktijd
Het vernieuwde NMO Kijkonderzoek levert inmiddels een half jaar de common currency voor de televisiemarkt. In het onderzoek is, net als blijkt uit andere bronnen, een autonome dalende trend zichtbaar in de lineaire kijktijd. De daling is in bepaalde doelgroepen, zoals bij 35-49-jarigen en 20-49-jarigen, groter dan in de totale groep van 6+. Dat wordt…
Ruigrok over de kracht van inclusief onderzoek én onderzoek in actie!
Ook dit jaar neemt Ruigrok deel aan het MIE, als gouden sponsor en kennispartner. Op 13 en 14 maart zijn er round tables over de kracht van inclusief onderzoek en de impact daarvan op productontwikkeling en communicatie. En in een lezing komt de vertaling van onderzoek naar actie ruim aan bod. De do’s en don’ts…
MIE’24 – Diptish Dey helpt bedrijven bij het naleven van de EU AI Act
Diptish Dey is onderzoeker en docent aan de Hogeschool van Amsterdam en deskundige op het gebied van AI en data-science. Zijn MIE- lezing gaat over de EU AI Act en een strategisch model voor bedrijven om aan de eisen van de AI Act voldoen. ‘Als je een AI-systeem gebruikt, is de kans groot dat de…
Stefan Boom – Dynata: ‘Onderzoekers moeten steeds meer aan andere kwaliteiten en skillsets voldoen’
De aanwezigheid van Dynata als hoofdsponsor op het MIE is groter dan ooit, maar de focus ligt dit jaar minder op het promoten van producten en oplossingen, vertelt Stefan Boom, managing director Benelux & Nordics. ‘In plaats daarvan willen we onze positie als inspirator, thought leader, marktleider en cruciale schakel in de onderzoeksketen benadrukken. Dit…
Onderzoeksproject ‘Jongeren, nieuws en sociale media’
Uit verschillende onderzoeken blijkt dat jongeren steeds minder gebruik maken van traditionele media, en steeds meer van sociale media, ook voor informatie over belangrijke gebeurtenissen in binnen- en buitenland. Voor het Commissariaat voor de Media is dat aanleiding voor een drieledig onderzoek. Het Digital News Report Nederland 2023 geeft al een indicatie van dalend vertrouwen…
De hartslag van Nederland – wat maakt ons blij?
De meeste Nederlanders worden gelukkig van zaken als eten, familie en vrienden, maar de meningen over het geluk dat social media ons brengt zijn verdeeld. Dat blijkt uit het onderzoek ‘De hartslag van Nederland’ van DPG Media, uitgevoerd door Panel Inzicht. Uit het onderzoek blijkt dat Nederlanders het meeste geluk halen uit drie eenvoudige, maar…
AI-detectietools filteren te streng
Data van mindere kwaliteit vormen een risico, en ze leiden tot minder effectieve zakelijke beslissingen. Logisch dat er dus veel tijd en middelen worden besteed aan het opschonen van kwantitatieve data, en aan de kwaliteit van open antwoorden. En wat is de – soms twijfelachtige – rol van AI in dat geheel? Over dat laatste…