Millennials eindelijk in (iets meer) goeden doen
Het is een generatie die te maken kreeg met financiële instabiliteit – of op zijn minst pech – maar nu genieten millennials van wat rijkdom. Dat is goed om te weten, vooral nu alle marketingaandacht zich richt op Gen Z en Gen Alpha. En ook al gaat dit bericht over Amerika, de gelijkenis met ons…
Insights-medewerkers zijn strategische partners
Insights-professionals gebruiken steeds meer AI voor consumenteninzichten, zo blijkt uit onderzoek van CI-platform Zappi en de American Marketing Association. Ze zien het belang van AI, en ze hebben invloed. ▼ Uit het onderzoek The Connected Insights Imperative, gebaseerd op een enquête onder 715 marketing- en consumer insights-professionals van merken, blijkt dat 35% van de insights-professionals…
‘Alsjeblieft, dankjewel, chatbot!’
Er is iets eigenaardigs aan de hand: mensen gaan relaties aan met AI-systemen. Althans, dat zeggen onderzoekers van het MIT. Wordt AI onze nieuwe metgezel? ▼ Toen de GenAI-boom eind 2022 begon met ChatGPT, werd ons verteld dat AI-tools alles weten, dat ze het saaie werk overnemen en de productiviteit en economische voordelen kunnen vergroten….
Kosten datalekken stijgen naar nieuwe hoogten
Uit onderzoek van IBM blijkt dat de wereldwijde gemiddelde kosten van een datalek nu €4,44 miljoen bedragen, terwijl inbreuken steeds ingrijpender worden en de eisen voor security teams verder toenemen. De kosten van inbreuken stegen met 10% ten opzichte van het voorgaande jaar. ▼ Zeventig procent van de getroffen organisaties meldde dat de inbreuk een…
2024 is gezonder: minder vlees, minder bezuinigen
Jaarlijks brengt Motivaction voedingsgewoontes in Nederland in kaart. De peiling van 2024 toont aan dat het streven naar een gezonder levenspatroon wederom in beperkte mate toeneemt. Het aantal vleesminderaars en vleesmijders is terug op het niveau van 2022. De extreme fixatie op bezuinigen bij het kopen van voedingsmiddelen zwakt af. Daar is de consument inmiddels…
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Humor en geluid: zo trekt je aandacht van Gen Z
Waar marketeers strijden om de aandacht van consumenten, moet je wel weten wat aanslaat. In een blog voor Swocc bespreekt Pim Sommerdijk zijn onderzoek hoe humor en audiovisuele synchronisatie de aandacht voor commercials verhogen onder de jonge doelgroep – de doelgroep Gen Z. ▼ In het huidige digitale landschap vermijden Gen-Z’ers steeds vaker reclames die…
Hoe kunnen we de risico’s van respondentfraude beperken?
Generatieve AI- tools, zoals ChatGPT, Llama en Bard zullen waarschijnlijk leiden tot snellere en efficiëntere inzichten uit marktonderzoekdata. Maar GenAI kan ook een tweesnijdend zwaard zijn, want er zijn zorgen over het feit dat AI tegen ons gebruikt kan worden. Wat betekent dat voor de strijd tegen fraudeurs? ▼ Er is een begrijpelijke bezorgdheid over…
Zes op tien Nederlanders wil met seizoenen mee eten om milieu
Ruim zes op de tien Nederlanders vindt dat we strikt met de seizoenen mee moeten eten, om zo de belasting op ons milieu te beperken. 76% pleit ervoor dat supermarkten in de strijd tegen voedselverspilling meer kleine, misvormde of gebutste producten aanbieden. Dit blijkt uit de nieuwste Nationale Keuzestress Monitor van MSI Consultants. ▼ Nederlanders…
MarketResponse en Sweco werken samen voor woonvisies en gebiedsontwikkelingen
MarketResponse en Sweco bundelen hun krachten om gezamenlijk te werken aan vraagstukken op het gebied van wonen en gebiedsontwikkeling. ▼ MarketResponse biedt via onderzoeken en via segmentatie- en leefstijldata inzicht in de wensen en behoeften van bewoners op het gebied van wonen, woonomgeving en voorzieningen en andere thema’s rond ruimtelijke ontwikkelingen. De onderzoeksresultaten worden gekoppeld…
Inclusie en diversiteit beïnvloeden aankoopbeslissingen
Volgens een wereldwijd onderzoek van Kantar is voor 62% van de Nederlandse consumenten de reputatie van een merk op het gebied van diversiteit en inclusie van invloed op hun aankoopbeslissingen. Wereldwijd geldt dat voor 75% van de consumenten. Inclusieve marketing is daarmee een belangrijke kans voor merkgroei. ▼ Kantars Brand Inclusion Index 2024, een onderzoek…
Project Beauty (1): ‘Nadenken over schoonheid geeft plezier’
Marius Hogendoorn (adviseur communicatie-onderzoek en oprichter van De Uilenkamer) is al jaren bezig met een onderzoek naar schoonheid. Wat is schoonheid, waar vind je die, hoe kijken mensen tegen schoonheid aan, en zijn er verschillen per land? Hij startte er het ‘Project Beauty’ voor dat hij wereldwijd uitzet. In dit eerste deel van een serie…
Veluwe en Zuid-Limburg favoriet voor vakantie
De Veluwe is voor Nederlanders dit jaar de favoriete streek om op vakantie te gaan, direct gevolgd door Zuid-Limburg. De rest van de top 5 wordt op afstand gevuld met Texel, de Achterhoek en Terschelling. Dat blijkt uit het Steden & Streken Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy. ▼ De Veluwe dankt zijn nummer…