Actueel | 31 oktober 2024
31 oktober 2024

Onderzoek naar DE&I in de Nederlandse marketingsector

Stichting Reframe lanceert een omvangrijk onderzoek naar diversiteit, gelijkheid en Inclusie (DE&I) binnen de Nederlandse marketingindustrie. Het moet diepgaande inzichten bieden, zowel op het gebied van personeelsbeleid als bij de ontwikkeling van campagnes in de sector. Onderzoeksresultaat wordt medio 2025 verwacht. ▼ Reframe is een initiatief vanuit de Nederlandse marketingindustrie om diversiteit en inclusie te…

Onderzoek | 29 oktober 2024
29 oktober 2024

Data wijzen uit: social media hebben direct effect op jongeren

Voor de eerste keer is nu op basis van gebruikersdata aangetoond dat jongeren inderdaad gevoeliger kunnen zijn voor socialmediafeedback dan volwassenen. Het heeft direct impact op hun humeur en de manier waarop ze reageren op de apps. Dat blijkt uit onderzoek van de UvA, gepubliceerd op Science Advances. ▼ Een van de zorgen over het…

Onderzoek | 24 oktober 2024
24 oktober 2024

Traditioneel nieuws verhoogt aandacht voor reclame

Traditioneel nieuws zorgt voor meer interesse en betrokkenheid dan ‘zacht’ nieuws, wat zich vertaalt in meer aandacht voor advertenties die in de buurt worden geplaatst, volgens een onderzoek van mediaplatform Teads en onderzoeksbureau Lumen Research. ▼ Uit het onderzoek Power of Traditional News, in opdracht van Teads, bleek dat ’traditioneel nieuws’ – gedefinieerd als nieuws…

Actueel | 15 oktober 2024
15 oktober 2024

Data over gezondheid: stress bepaalt wereldwijd het dagelijkse leven

De Ipsos Global Advisor Survey – een onderzoek in 31 landen – laat zien dat het geestelijk welbevinden wereldwijd bovenaan staat als het gaat om zorgen over gezondheid. 45% vindt het belangrijkste onderwerp. ▼ Wereldwijd voelt een meerderheid zich gestrest Iets meer dan drie op de vijf (gemiddeld 62%) in 31 landen zeggen dat ze…

Onderzoek | 10 oktober 2024
10 oktober 2024

Miles Research: Oldenzaal vriendelijkste gemeente voor senioren

Miles Research deed in opdracht van Vereniging Eigen Huis onderzoek onder de bijna 35.000 leden van 50 jaar en ouder. Gemeenten werden beoordeeld op zeven verschillende onderdelen, en zo kwam het onderzoek bij de meest seniorvriendelijke gemeente uit: Oldenzaal. ▼ Het onderzoek naar de gemeenten omvatte o.a. woningaanbod, voorzieningen en zorg. Het blijkt dat veel…

Actueel | 10 oktober 2024
10 oktober 2024

Verian wint aanbesteding kwantitatief communicatieonderzoek Rijksoverheid

Onderzoekbureau Verian (voorheen Kantar Public) heeft de raamovereenkomst kwantitatief communicatieonderzoek voor de Rijksoverheid gegund gekregen. Hiermee wordt Verian de komende jaren een van de drie vaste onderzoekpartners voor communicatievraagstukken van ministeries en uitvoerende overheidsinstanties. De raamovereenkomst gaat in op 1 januari 2025. ▼ Dienst Publiek & Communicatie (DPC) van het ministerie van Algemene Zaken beoordeelde…

Onderzoek | 10 oktober 2024
10 oktober 2024

Helft Nederlanders vindt duurzaamheid belangrijk thema voor banken en verzekeraars

Uit de nieuwste editie van het What’s Happening Finance 2024–trendrapport van Ruigrok blijkt dat maar liefst de helft van de Nederlanders het belangrijk vindt dat de banken en verzekeraars bijdragen aan milieu en maatschappij. Dit geldt voor alle generaties, van Gen Z tot babyboomers. ▼ Consumenten zien het financieringsbeleid van banken en verzekeraars als een…

Actueel | 01 oktober 2024
01 oktober 2024

Kan AI emotie begrijpen?

Een recent artikel gepubliceerd in het International Journal of Market Research (IJMR) beschrijft hoe een groot taalmodel werd getraind om tekst te identificeren die emoties laat zien. ▼ ‘Kan een machine de emoties van een mens vatten?’ Dat was de vraag die Leo Paas, hoogleraar marketing en directeur van het masterprogramma Business Analytics aan de…

Onderzoek | 01 oktober 2024
01 oktober 2024

Ipsos Global Trends – De wereld als wedstrijd

‘In Search of a New Consensus: from Tension to Intention’, is de nieuwste editie van het Ipsos Global Trends-onderzoek. Daarin worden negen wereldwijde trends beschreven. Ze zijn gebaseerd op meer dan 50.000 interviews in 50 markten. ‘We zijn nostalgischer, maar ook ruimdenkender.’ ▼ Meer dan acht op de tien respondenten in de 50 onderzochte markten…

Advertentie | 01 oktober 2024
01 oktober 2024

Miles Research laat AI input combineren

Miles Research is volop bezig met AI-oplossingen en ze publiceren er ook over in blogs. Onlangs verscheen blog nummer 7, en ook die gaat over ‘integrated AI’, oftewel AI-in toepassingen van onderzoek. Deze keer is het onderwerp de combinatie van verschillende vormen van input met behulp van AI in het PowerBI-dashboard. ▼ In veel van…

Onderzoek | 01 oktober 2024
01 oktober 2024

CDO’s hebben hun handen vol aan AI-transformatie

Data Leaders heeft in samenwerking met data- en AI-bedrijf Databricks het jaarlijkse rapport ‘Voice of the CDO: Annual Report 2024’ gepubliceerd. Het rapport biedt een overzicht van de veranderende rol van Chief Data Officers. Het blijkt dat er meer aandacht uitgaat naar integratie van AI en het cultiveren van een datagedreven cultuur binnen organisaties. ▼…

Actueel | 19 september 2024
19 september 2024

Fusie Cäsar en Envisia

Segmentatiespecialist Cäsar en onderzoeksbureau Envisia zijn gefuseerd. Partijen behouden voorlopig hun identiteit en voeren gezamenlijke initiatieven en opdrachten uit vanuit een nieuwe werkmaatschappij: The New Horizon. ▼ Cäsar heeft een data- en segmentatieplatform waarmee campagne- en verzorgingsgebieden worden samengesteld, en het biedt online tools aan, waaronder Profielshop en Selectieshop. Het bureau bedient voornamelijk mediabureaus, media-exploitanten…

Ook de laatste bytes ontvangen?