1 op de 3 Nederlanders op Instagram

Door Jan Roekens | 03-07-2019

Het jaarlijkse What’s Happening Online van Ruigrok NetPanel laat zien dat ook dit jaar het gebruik van Instagram sterk gegroeid is. 1 op de 3 Nederlanders is actief op dit sociale medium. Sinds 2013 is het gebruik van ervan zelfs verdrievoudigd. Hiermee staat Instagram in onze top 4 van meest gebruikte online netwerken, naast Whatsapp, Facebook en Messenger.


Nu Instagram heeft aangekondigd advertenties toe te voegen aan het tabblad ‘Zoeken en verkennen’, is het mogelijk voor adverteerders om tussen de berichten ook gesponsorde berichten te plaatsen (Instagram Business, 2019). Een interessante ontwikkeling voor bedrijven en merken.

RuigrokNetPanel WHO2019 p35

Instagram populair bij álle generaties

Wanneer we inzoomen op de verschillende generaties, dan is het gebruik van Instagram niet alleen onder jongeren populair. De Digitieners (78%) en de Millennials (50%) gebruiken Instagram het meest, maar ook Generatie X (35%) en de Babyboomers (22%) gebruiker het steeds meer.

66% van de Nederlanders kijkt minstens één keer per dag op Instagram. Bij de jongere generaties ligt dit percentage hoger, namelijk op 81% van de Digitieners en 71% van de Millennials. Opvallend: een kwart van de Babyboomers op Instagram kijkt meerdere keren per dag!

RuigrokNetPanel WHO2019 p37

Reizen en eten, de ideale combinatie op Instagram

Wat doet de Nederlander dan allemaal op Instagram? Kijken en liken zijn de magische woorden. Meer dan de helft van de Instagrammers (58%) geeft aan regelmatig zelf een foto te plaatsen. Daarnaast vinden ze het óók heerlijk om te kijken naar foto’s die door vrienden geplaatst worden en stiekem nemen we graag een kijkje in het leven van BN’ers, zoals een vakantiekiekje van Lil’ Kleine of Maan op een festival in Ibiza.

RuigrokNetPanel WHO2019 p39

#Food #Travel

Bij jong en oud, alles wat te maken heeft met reizen staat op de feed. We dromen graag weg bij reisplaatjes van prachtige berglandschappen en zonsondergangen. Eten en drinken is een tweede favoriet, en tot slot is onder de jongere generatie het uiterlijke vertoon een belangrijk thema. Jongeren laten zich graag inspireren met de nieuwste kledingtrends en beautytips. Wat (en wie) is hip, wat doe je én draag je in de gym.

Meer weten? Het volledige rapport is te downloaden via https://bit.ly/2wi7VPC.

RuigrokNetPanel WHO2019 p41

OVER HET ONDERZOEK

‘What’s Happening Online’ wordt al 12 jaar achtereen op eigen initiatief uitgevoerd door Ruigrok NetPanel. In dit kwantitatieve onderzoek wordt de gehele breedte van de Nederlandse samenleving ondervraagd over onder andere internet- en sociale mediagebruik. De doelgroep van het onderzoek bestaat uit Nederlanders van 14 jaar en ouder. In totaal hebben 2.611 Nederlanders de online vragenlijst volledig ingevuld. De steekproef van 14 – 17 jaar is representatief voor de Nederlandse bevolking naar geslacht en leeftijd. Vanaf 18 jaar (n=2.402) is de steekproef representatief naar geslacht, leeftijd en opleidingsniveau.

Bron: Ruigrok NetPanel, Zoë Dankfort, 3 juli 2019

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?