Advertenties op social media beïnvloeden koopgedrag

Door Jan Roekens | 25-05-2023

Uit ‘What’s Happening Online’ van Ruigrok blijkt dat advertenties op social media impact hebben op het ontdekken van nieuwe merken en het stimuleren van aankopen, vooral onder Gen Z en millennials. Meer dan twee derde van de Nederlandse socialmediagebruikers onderneemt actie na het zien van een advertentie op social media.

Social media spelen een steeds grotere rol bij het winkelgedrag van Nederlanders. Van het ontdekken van nieuwe producten en merken tot het opdoen van inspiratie en het doen van aankopen… social media zijn onmisbaar in elke stap in het koopproces. Van de socialmediagebruikers gaat ruim een kwart (28%) wel eens over tot een aankoop na het zien van een advertentie op hun tijdlijn. Dit percentage ligt zelfs nog hoger onder Gen Z (35%) en millennials (39%).

Steeds meer connected

Al jaren zijn Nederlanders aan het internetten op hun laptop, pc of smartphone. De balans is echter aan het verschuiven. Waar in het verleden meer mensen een laptop of pc gebruikten, gaat de smartphone nu gelijk op. Onder de jongere generaties is de smartphone al het voorkeursapparaat geworden voor toegang tot internet.
Nederlanders hebben ook steeds meer andere apparaten in huis die verbonden zijn met internet, zoals een mediaspeler, muziekinstallatie, slimme lichtknopjes en smartwatch.

Snelle levering versus duurzaamheid

Bijna alle Nederlanders (96%) kopen wel eens producten online. Online kopers vinden een goede prijs-kwaliteitverhouding en een makkelijk bestelproces erg belangrijk. Gen Z hecht daarnaast veel waarde aan een snelle levering, de oudere generaties aan duurzaamheid.

De grootste ergernissen bij online shoppen zijn hoge verzendkosten, (te) veel verpakking voor het product en niet gratis kunnen retourneren. Dit laatste is verrassend omdat online verkopers juist geld willen gaan vragen voor het retourneren van aankopen. Andere veelgenoemde ergernissen zijn slechte klantenservice en lange levertijden.

Rapport downloaden

Het ‘What’s Happening Online’-trendrapport biedt inzicht in trends en ontwikkelingen op het gebied van online consumentengedrag. Het volledige rapport is gratis te downloaden via: https://www.ruigrok.nl/whats-happening-online-2023/

Ruigrok is Kennispartner van Daily Data Bytes

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?