Alle zeilen bijzetten om aan eisen nieuwe generatie werknemers te voldoen

Door Jan Roekens | 01-12-2022

De London School of Economics and Political Science (LSE) publiceerde onlangs in samenwerking met Freshworks een rapport over de houding en motivatie van de generaties Y en Z ten aanzien werkgelegenheid, technologie en merkinteractie. Het rapport, Digital contagion, trust and social influence: The technological and cultural impact of a new generation, analyseert de impact van digitalisering op het werk en het dagelijks leven van deze generaties.

De nieuwste generaties op de arbeidsmarkt hebben zo hun eigen verwachtingen van banen en werkgevers. Hybride werken en flexibiliteit zijn belangrijkere factoren dan salaris bij het kiezen van een baan. Een weinig betrokken werkgever, slecht management en weinig aandacht voor loopbaanontwikkeling zijn – naast de wens om te reizen – belangrijke redenen voor Gen Z en Gen Y om hun baan op te zeggen. Micromanagement, strakke werktijden en slechte communicatie waren de belangrijkste kritiekpunten.

De jongste generaties willen werken met gebruiksvriendelijke technologie. De perfecte werkplektechnologie bestaat dan ook uit een laptop in combinatie met opties voor social media, instant messaging en samenwerkingsapps, zoals Slack, Teams of Zoom. Chatbots en AI-mogelijkheden werden ook genoemd als manieren om de betrokkenheid van werknemers te verbeteren. Gen Z en Gen Y zeggen dat ze alle mogelijke kanalen inzetten om antwoord te krijgen op hun vragen, met de nadruk op real-time messaging.

Influencers

Social media is voor Gen Y en Gen Z de belangrijkste manier om met merken om te gaan. Bijna tweemaal zoveel respondenten van Gen Y dan van Gen Z noemden influencers als belangrijke factoren bij hun aankoopbeslissingen. Ze doen ook de meeste aankopen met hun smartphone. Websites met veel tekst schrikken juist af. De respondenten vinden vertrouwen in het merk, authenticiteit en personalisatie van groot belang. Hoge prijzen, slechte ervaringen en het ontbreken van of een slechte kwaliteit van instant messaging of chat voor customer support zijn de belangrijkste afknappers.

Eén been buiten

Het onderzoek is gehouden in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Zweden en Noorwegen. Generatie-expert Wijnand de Jong ziet na onderzoek onder honderden Nederlandse jongeren vergelijkbare uitkomsten: ‘Organisaties zien dat er iets moet veranderen om Gen Z aan boord te brengen en te houden. Jonge talenten willen dat een nieuwe baan een vrijwel perfecte match is met wie zij zelf zijn. En ze willen zo snel mogelijk meepraten en meedoen. Op hun eigen manier, waarbij hun eigen authenticiteit en hun eigen persoonlijke ontwikkeling centraal staan. Als een organisatie daar geen rekening mee houdt, komt die op een jong talent binnen no-time heel verouderd over. En dan staan ze ook meteen met één been buiten en hoppen naar een ander bedrijf om daar meer kansen te krijgen.’

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?