Alles online in 2021

Door Jan Roekens | 01-02-2022

De NOBO-cijfers over mediagebruik laten zien dat ons online gedrag sinds de pandemie sterk is veranderd. Er wordt intensiever geïnternet, online vergaderen brak door en webwinkels zagen hun omzet exploderen. Ook streamen we veel film en muziek en volgen we het online nieuws intensief.

Het gezamenlijke bereik van de sites en apps van de deelnemende Nederlandse uitgevers stabiliseerde in 2021 op 89%. Dat staat voor 14,4 miljoen personen. Dagelijks bezoekt 58% (6+) de sites en apps van de aangesloten uitgevers. Driekwart van de internetters gebruikt daarvoor zijn smartphone.

Online winkelen en vergaderen groeiden verder in 2021. Ondanks vermoede coronamoeheid worden nieuwsplatforms nauwlettend gevolgd. Ook de site van RIVM is nog druk bezocht.

Rituelen

In 2020 en 2021 hebben we noodgedwongen onze rituelen aangepast. De gewijzigde interesses zijn terug te zien in verschillende genres. Content over lifestyle, beauty en fashion zit in de lift, vooral bij mannen. Ook bij informatie over voeding, gezondheid en gezin is dat het geval. Door de pandemie werden de genres Overheid en Educatie en Maatschappij en Debat druk bezocht.

De meeste bezoeken, tijd en aandacht van de internetters gaat echter uit naar nieuwsplatforms, social media, beeld en geluid en zoekmachines. Deze genres worden door een grote en stabiele groep van meer dan driekwart van de bevolking maandelijks geraadpleegd.

Online vergaderen populair

Bijna een kwart van de beroepsbevolking maakt maandelijks gebruik van een van de vier vergaderdiensten. In 2021 liepen de diensten van Google en Zoom terug. Teams werd de meest gebruikte dienst.

Nieuwshonger niet gestild

Eind 2020 volgden acht op de tien Nederlanders het nieuws online. Maandelijks raadpleegt 82% van de dertienplussers een of meer nieuwssites of -apps. Het aantal bekeken nieuwsberichten en de surftijd namen licht toe. Er werden in totaal 5,3 miljard nieuwspagina’s bekeken (+5%).

De tijd die op nieuwsplatforms wordt besteed nam met 5% toe tot 30 minuten per dag. Bij het bereik en volume speelde de smartphone in 2021 een hoofdrol.

Toplijst 2021

Geen jaaroverzicht zonder toplijsten. In die lijst van Nederlandse online mediamerken bestaat de top drie uit NU.nl, Marktplaats en NOS. Daarna volgen AD, Buienradar, De Telegraaf, RTLNieuws, NPO, NRC.nl en de Volkskrant.

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?