Banken en elektronicabedrijven langs de MVO-ladder

Door Jan Roekens | 17-10-2023

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) is uitgegroeid tot een krachtig instrument voor Nederlandse bedrijven om niet alleen een positieve bijdrage te leveren aan de samenleving en het milieu, maar ook om hun merkimago te versterken en klantloyaliteit te bevorderen. DVJ Insights deed in de Europese CSR Brand Growth-studie onderzoek onder consumenten en marketeers over o.a. banken en elektronicabedrijven.

DVJ Insights voerde het onderzoek uit onder meer dan 2900 marketeers in 11 landen en onder meer dan 3000 consumenten in Europa.

Zowel consumenten als marketeers hebben volgens onderzoek een positiever beeld van banken en elektronicabedrijven als die bijvoorbeeld investeren in de samenleving.

Banken

Volgens 62% van de Nederlandse marketeers presteren bankmerken die goed doen voor de samenleving beter dan hun concurrenten, door te investeren in de samenleving, zoals in sport of onderwijs (62%), en door hun ecologische voetafdruk te minimaliseren (62%).

Op de vraag aan marketeers en consumenten aan welke bankbedrijven in Nederland zij denken die uitblinken in maatschappelijk verantwoord ondernemen, dan noemen ze vooral de grote bekende banken in Nederland zoals Rabobank, ING en ABN Amro. Er zijn daarbij geen opvallende verschillen tussen marketeers en consumenten.

Elektronica

Elektronicamerken die zich inzetten voor de samenleving presteren beter dan hun concurrenten op het gebied van het stimuleren van duurzame consumptie (63%) en het zorgen voor de balans tussen werk en privéleven van werknemers (62%).

Apple en Samsung zijn twee dominante merken die in de gedachten van zowel marketeers als consumenten opkomen wanneer ze worden gevraagd naar elektronicabedrijven die goed bezig zijn op het gebied van MVO. Sony heeft een sterkere positie in het bewustzijn van consumenten dan bij marketeers.

CSR Brand Growth-rapport?

Het Nederlandse CSR-rapport, hier te downloaden, vermeldt onder andere de top drie bedrijven in Nederland die uitblinken in MVO-initiatieven, inclusief inzicht in de voedingsmiddelen-, huishoudelijke apparaten- en supermarktbranche.

DVJ Insights is Kennispartner van Daily Data Bytes

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?