Bedrijfsleven zet vol in op digitalisering

Door Jan Roekens | 19-04-2021

COVID-19 was voor één op de drie bedrijven de belangrijkste drijfveer om afgelopen jaar te starten met het digitaliseren van hun bedrijf. Maar liefst 86% van de ondernemers is verrast over hoe wendbaar hun organisatie is gebleken tijdens de coronacrisis als het gaat om het succesvol toepassen van digitale mogelijkheden. De belangrijkste barrière om te starten met het proces van digitale transformatie zijn zorgen over IT-beveiliging. Dat blijkt uit de vierde Monitor Digitale Transformatie 2021, een jaarlijks onderzoek in opdracht van KPN, uitgevoerd door Blauw Research.

Vooral het midden- en kleinbedrijf zag zich onder invloed van Covid-19 genoodzaakt het zakelijk model aan te passen. Meer dan 80% van de mkb-bedrijven die bezig zijn met digitale transformatie heeft het bedrijfsmodel aangepast door de pandemie. Een op de vier kleine bedrijven (tot 50 medewerkers) heeft nieuwe producten en diensten ontwikkeld en nieuwe doelgroepen en markten aangeboord. Vergeleken met de heel grote ondernemingen kwam het in het mkb veel vaker tot dit soort veranderingen. Wat ook opvalt is dat bijna één op de vier bedrijven die bezig zijn met digitale transformatie het bedrijfsmodel heeft aangepast door duurzamer te gaan werken. Verder nam de inzet van digitale marktplaatsen toe. Dit gebeurde vooral in de groot- en detailhandel en in de horeca.

De belangrijkste barrière om te starten met het proces van digitale transformatie zijn ook dit jaar zorgen over IT-beveiliging. Daarnaast zijn andere prioriteiten en beperkingen door verouderde IT redenen om de stap naar digitalisering uit te stellen. Ook als bedrijven gestart zijn met hun digitale transformatie blijven zorgen over IT-beveiliging een grote uitdaging, vooral in het mkb-segment.

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?