‘Bedwing de bling’ – kinderen en de advertentieverleiding

Door Jan Roekens | 06-04-2023

Eind maart vond de Week van het geld plaats, met als thema ‘Bedwing de bling’. Actueel, want we zien allemaal de voortdurende stroom advertenties op de smartphone, met telkens weer die hippe sneakers die voorbijkomen of dat mooie jack waarop je 10% korting krijgt als je de naam van de influencer noemt. CHOICE deed onderzoek onder basisschoolleerlingen (8-12 jaar) en hun ouders.

Centraal in deze week stond de verleiding van advertenties op sociale media en in games. Ruim 80% van de ondervraagde kinderen zegt dat ze het moeilijk vinden om die verleiding te weerstaan. Ook werd ingegaan op de invloed die influencers hebben op het koopgedrag van kinderen. 71% van de ondervraagde basisschoolleerlingen tussen de 8 en 12 jaar zegt dat ze soms tot vaak producten willen hebben omdat een bekend persoon of een influencer het aanbeveelt. Bijna een kwart (23%) zegt vaak spijt te hebben van een aankoop. Uit het onderzoek blijkt ook dat kinderen soms bepaalde producten kopen omdat leeftijdgenootjes het ook hebben. Ouders merken dat kinderen via hun telefoon worden verleid tot het uitgeven van geld. Toch maakt slechts 43% van de ouders afspraken over aankopen in apps en games.

Les van de week: door kinderen vanaf de basisschool al financiële vaardigheden aan te leren zoals sparen, plannen en omgaan met verleidingen worden ze voorbereid op een toekomst waarin zij verstandige financiële keuzes kunnen maken.

Het onderzoek is hier als pdf te bekijken.

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?