Communiceren anno 2022: bellen en appen

Door Jan Roekens | 07-04-2022

Nederlanders bellen bij voorkeur nog op de traditionele manier, maar sms’en is nagenoeg geheel vervangen door apps. Dat is een van de conclusies uit het nieuwe Communication behaviour of Dutch consumers 2022-Q1-rapport van Telecompaper.

Nederlanders gebruiken voornamelijk messaging-apps zoals WhatsApp om berichten te versturen. 69% gebruikt dagelijks een messaging-app en 87% doet tenminste één keer per week. Daarmee hebben messaging-apps het traditionele sms nagenoeg geheel vervangen. Slechts 6% zegt nog dagelijks te sms’en, 20% doet dat eens per week en 45% eens per maand. Bijna de helft (46%) van alle Nederlanders heeft een onbeperkte bel- en sms-bundel, maar gebruikt deze niet of nauwelijks voor het versturen van sms-berichten.

Het versturen van berichten via messaging-apps is vooral een bezigheid voor jongeren. 85% van alle Nederlanders onder de 35 jaar maakt er dagelijks gebruik van. Bij ouderen (67+) is dit 45%.

Andere veelgebruikte communicatie- en social-apps zijn Facebook (8,7 miljoen), Facebook Messenger (6,7 miljoen) en Instagram (6,6 miljoen). De meest gebruikte messaging-apps in Nederland behoren allemaal tot het Facebook-moederbedrijf Meta. Telegram en Signal volgen pas op ruime afstand.

Bundel

Nederlanders bellen nog steeds vooral op de traditionele manier vanuit de belbundel. 12% zegt dagelijks te bellen via een app, tegenover 35% die dat doet via de mobiele telefoon. Nog maar 10% belt via een vaste telefoonlijn. Een mogelijke verklaring voor het beperkte gebruik van de belfunctie in diverse apps is dat Nederlanders de kwaliteit van bellen via een app nog te laag vinden.

Ingezoomd op de voorkeursmanier van communiceren, blijkt uit het onderzoek dat voor 65% van alle Nederlanders bellen uit de bundel de favoriete manier is om met vrienden of familie te communiceren; op de tweede plaats (met 57%) staat messaging via app. 20% communiceert met vrienden en familie het liefst middels videobellen.

Voor zakelijk gebruik ligt de verdeling iets anders. 55% belt het liefst voor zakelijk contact, gevolgd door 47% via e-mail.

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?