Consument wil terug naar de fysieke winkel

Door Jan Roekens | 22-11-2021

Drie op de tien Nederlanders (30%) verwachten op Black Friday, 26 november aanstaande, of in de dagen daarna op koopjesjacht te gaan. In de jaren 2018-2020 deed precies een kwart mee. Extreem drukker zal het dit jaar niet worden, maar rustiger evenmin. Want ook al zit de retail er misschien niet op te wachten, de consument heeft er zin in. Dat blijkt uit onderzoek van Motivaction, uitgevoerd in de aanloop naar Black Friday.

Vooral de behoefte om de fysieke drukte in de winkelstraat op te zoeken, is dit jaar veel sterker dan in 2020. Destijds verwachtte slechts eenderde (34%) ook ‘stenen’ winkels te gaan bezoeken, nu is dat meer dan de helft (53%). Het bedrag dat men verwacht te gaan besteden daalt wel sterk: van € 299 vorig jaar naar € 239 nu.

Van 2018 tot en met 2020 deed een kwart van de Nederlandse consumenten mee aan Black Friday. Dit jaar verwachten drie op de tien op koopjesjacht te gaan. Ruurd Hielkema, senior research consultant bij Motivaction: ‘Er lijkt dus sprake te zijn van een lichte groei, maar de consument belooft vaak iets meer dan hij waarmaakt. Een deelname van opnieuw rond de 25% ligt daarom ook dit jaar eerder voor de hand. Black Friday heeft een vaste schare fans die nauwelijks meer in omvang toeneemt.’ Bij personen tot 35 jaar is de verwachte participatiegraad het hoogst (45%), terwijl van de 55-plussers niet meer dan zo’n 10% aan Black Friday mee denkt te gaan doen.

Praktische producten

Bovenkleding (32%), geurtjes (25%) en ook levensmiddelen/dranken (13%) zijn dit jaar méér in trek dan in 2020. De consument kiest vooral praktische producten. Voor artikelen als smartphones (13%), computers/laptops (11%), hifi-/audioapparatuur (9%) en televisies (5%) bestaat dit jaar (veel) minder belangstelling. De behoefte aan vervangingsaankopen in deze categorieën is vorig jaar al behoorlijk vervuld. Daarnaast zijn er nu ook weer meer mogelijkheden voor bestedingen aan vakanties en uitgaan. Kenmerkend voor Black Friday 2021 is dat de aankopen veel doelgerichter zijn (voor sint, voor kerst of voor een verjaardag) dan vorig jaar en veel minder ‘zo maar’, zonder directe aanleiding gedaan worden.

Bol.com, Coolblue, Mediamarkt

Bol.com, Coolblue en MediaMarkt worden evenals in 2020 het meest genoemd als winkels waar men zeker een kijkje gaat nemen, gevolgd door Amazon, BCC, Hema en Blokker. Vooral Amazon staat nu (weer) prominenter in de lijst dan vorig jaar.

Websites van winkels

De 86% die Black Friday heeft aangekruist in de agenda oriënteert zich vooraf op het aanbod. Websites van winkels (48%) zijn de meest genoemde bronnen van informatie, op ruime afstand gevolgd door websites van merken (34%), online zoekmachines (32%) en, veel meer dan vorig jaar, winkelfolders (29%) en de fysieke winkel zelf (27%). Ook hier zien we de behoefte aan fysiek winkelbezoek terug.

Scepsis over korting

Tegenover een kleine groep die ervan overtuigd is dat de kortingen op Black Friday echt bijzonder zijn, staat een veel grotere sceptische groep van 67% (2020 66%, 2019 57%, 2018 54%) die dit in twijfel trekt. Ruurd Hielkema: ‘Dit wantrouwen in de transparantie en eerlijkheid van retailers verklaart mede waarom de populariteit van Black Friday in Nederland al een paar jaar stabiel is en niet verder toeneemt.’

Motivaction is kennispartner van Daily Data Bytes. Word ook kennispartner en bereik onze lezers via web, socials en nieuwsbrief met jouw content. Neem contact op met Tjitske Buurman voor meer informatie

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?