Context van advertenties bepaalt de aandacht

Door Jan Roekens | 21-06-2022

Advertenties trekken meer aandacht als de lezer of kijker de inhoud waarbij de advertentie wordt getoond interessant vindt. Dat blijkt uit onderzoek van Havas Media Group. Daaruit bleek verder dat de attentiewaarde rond interessante artikelen bijna zes keer zo groot is als bij algemene pagina’s en anderhalf keer zo groot als bij homepages.

Belangrijkste resultaten van het onderzoek

  • Advertenties die in het midden van het scherm op mobiel werden geplaatst, kregen 25% meer aandacht dan advertenties aan de zijkant van het scherm.
  • Advertentie-clutter verzwakt de aandacht, zeker bij sportsites die twee keer zoveel advertenties per scherm tonen, maar dan ook slechts de helft minder aandacht per advertentie genereren, in vergelijking met nieuwssites.
  • Een 80/20-balans tussen inhoud en advertenties werkt het beste voor optimale aandacht. Liever één grotere advertentie dan meer kleinere. Dat is veel effectiever.
  • Nieuws presteert het beste als ‘umfeld’ als het gaat om bestede tijd aan advertenties.  Merken kunnen met dit principe kwaliteitsjournalistiek ondersteunen en tegelijkertijd consumenten trekken.

Bron: warc.com

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?