Coronamaatregelen – versoepelen of nog even doorbijten?

Door Jan Roekens | 07-04-2021

De groepen voor- en tegenstanders van het coronabeleid groeien, daartussen zit steeds minder ruimte, zo blijkt uit de Monitor Consumentengedrag van Validators en de VU. Vooral jongeren twijfelen of ze zich zullen laten vaccineren. Ondertussen deden A-merken, supermarkten, tuincentra en DHZ-ketens het afgelopen jaar goede zaken. Mensen zijn het vele online winkelen inmiddels duidelijk gewend. Merken blijven in coronatijden een hogere relevantie hebben.

De besmettingscijfers stegen de afgelopen tijd weer, de overheid durft maar mondjesmaat te versoepelen. Ondertussen groeit de onvrede in de samenleving en worden mensen lakser in het navolgen van de coronamaatregelen. In de Monitor Consumentengedrag is een tweedeling te zien tussen de groep die de maatregelen overdreven vindt en een groep die de maatregelen juist niet ver genoeg vindt gaan. Beide groepen groeien, de groep mensen die de maatregelen precies goed vinden wordt steeds kleiner. Daarmee lijkt de samenleving te polariseren als het gaat over hoe we met de maatregelen om moeten gaan: langzamerhand versoepelen, of de laatste maanden nog even doorbijten tot de vaccinatiegraad een stuk hoger is. Maakten in voorgaande weken vooral jongeren zich steeds meer zorgen, nu is er een grote opleving onder 35- tot 55-jarigen. Vooral zorgen om naasten en economische zorgen (eigen werk en financiën, algemene economische crisis) stijgen flink binnen deze groep.

Vaccinatiebereidheid

De polarisatie is ook terug te zien in de vaccinatiebereidheid. Onder de oudere doelgroep blijft de bereidheid om zich te laten vaccineren hoog (78%). Onder de jongeren is er een tegengestelde trend. Waar 61% van de jongeren zes weken geleden nog aangaf zich te laten vaccineren, was dat afgelopen week nog maar 49%. Ze twijfelen steeds meer, ze wijzen vaccinatie niet per se af. Het feit dat onder de jongeren ook het vertrouwen in de overheid afneemt, werkt niet direct mee.

Online boodschappen doen

De top-100 best presterende A-merken haalde afgelopen jaar een omzet van 10 miljard euro. Onzekerheid kant bij mensen een positief effect hebben op de merkrelevantie. Hoe meer onzekerheid, hoe sterker merken kunnen functioneren als coping-mechanisme. En vooral grote, bekende merken lenen zich hier goed voor. Dat supermarkten het goed doen is af te lezen aan de enorme ontwikkeling van het online boodschappen doen. In de Monitor Consumentengedrag is een all-time high te constateren van mensen die meer tijd besteden aan online boodschappen (33%). Vooral mannen lijken het gemak van dit soort diensten fijn te vinden (36% vs. vrouwen 30%). Nu zijn er echter alweer nieuwe ontwikkelingen in de markt. Nieuwe startups beloven levering van boodschappen binnen tien minuten na het bestellen.

Nieuwe manieren van winkelen

Naast de supermarkten hebben ook doe-het-zelf zaken en tuincentra een erg goed jaar gehad. Ruim een maand geleden zou 9% van de consumenten zijn producten voor de inrichting van huis en tuin nog online willen kopen en 10% zijn klusbenodigdheden, afgelopen week zijn de scores 14% en 17%. Dat consumenten nu gewend zijn deze producten op deze manier te kopen kan hieraan bijdragen. Daarnaast is het nu mogelijk te winkelen op afspraak. Dit heeft mogelijk interessante implicaties voor bedrijven en merken. Consumenten die een afspraak maken voelen wellicht meer druk om ook daadwerkelijk iets te kopen.

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?