De beste kerstcommercial? Het brein oordeelt!

Door Redactie Daily Data Bytes | 22-12-2021

Welke kerstcommercial is de beste van 2021? Uiteraard kun je dan kijken naar de mening van het publiek (welk rapportcijfer geven ze?), maar neuromarketingbureau Unravel Research vroeg zich af welke commercial het beste scoort als je naar het objectieve onbewuste brein kijkt.

In totaal werden 20 kerstcommercials (gerandomiseerd) voorgelegd aan 20 consumenten die een medical grade EEG-headset op hadden. Er werd speciaal voor EEG gekozen omdat dat de directe hersenactiviteit 256 keer per seconde meet (in tegenstelling tot fMRI). Met deze methode is daarom exact te zien welke scènes de neuronen laten vuren, en welke niet.

Nog belangrijker was de vraag wat de voorspellende waarde van neuro-onderzoek met EEG is. Kan hersenactiviteit ook – objectief – een winnaar aanwijzen? En dat met relatief weinig consumenten, in vergelijking met kwantitatief onderzoek.

‘Sterke correlatie is tussen de breinmetric prefrontale asymmetrie en daadwerkelijk (koop)gedrag’

Correlatie

Een grote stapel wetenschappelijk onderzoek laat, volgens Unravel, zien dat er een sterke correlatie is tussen specifiek de breinmetric prefrontale asymmetrie en daadwerkelijk (koop)gedrag – bijvoorbeeld op de winkelvloer.

Zo liet deze breinmetric begin dit jaar weer van zich horen in een eigen onderzoek van Unravel Research. In totaal keken 22 participanten naar de campagnevideo’s van de grootste politieke partijen. Een analyse toonde aan dat hun hersenreactie, de prefrontale assymmetrie, 71% van de zetels in de Tweede Kamer kon voorspellen.

En de winaar is?

  • Op de derde plaats eindigde PostNL met de commercial met een mooi gebaar naar de straatmuzikant.
  • Op de tweede plek eindigde retailgigant Albert Heijn. De enige retailer in de top 3, en dus een ware prestatie.
  • De prijs voor dé beste kerstcommercial van 2021 ging – volgens het brein – naar Alzheimer Nederland, met de Herinneringen Kerstbal.
Unravel Research reikt de prijs voor beste kerstcommercial uit aan Alzheimer Nederland

Auteur: Redactie Daily Data Bytes, Hoofdredacteur Jan Roekens.

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?