D&I Monitor: carrièredrempels, onveiligheid en gebrek aan inclusie

Door Jan Roekens | 21-10-2021

De Nederlandse resultaten van de D&I Monitor, het onderzoek van World Federation of Advertisers (WFA) naar de stand van zaken op het gebied van diversiteit en inclusie binnen de marketing- en communicatiebranche, zijn bekend. Op veel vlakken is nog altijd sprake van discriminatie en ongelijkheid in de Nederlandse marketingindustrie.

Het onderzoek wijst uit dat met name vrouwen en werknemers met een niet-Nederlandse achtergrond hindernissen ervaren gedurende hun carrière, zoals minder kansen op promotie en ongelijke behandeling. Dezelfde groep zegt veel vaker de organisatie te willen verlaten vanwege gebrek aan inclusie op de werkvloer en vanwege discriminatie. Slechts 59% van deze groep voelt zich wezenlijk onderdeel van de organisatie (bij mensen met een Nederlandse achtergrond is dat 87%).

Gezin van invloed

22% van de vrouwen zegt vanwege het vrouw zijn hindernissen te ervaren. Veel vrouwen (35%) hebben het idee dat hun gezinssituatie van (negatieve) invloed is op het maken van carrière (25% bij mannen). In managementfuncties verdienen mannen 9% meer en in juniorfuncties 3% meer dan vrouwen.

Discriminatie

Als het gaat om discriminatie en onveiligheid hebben LGBTQ’ers met 9% hier het meest last van. Maar liefst 43% van de LGBTQ’ers en 57% van de vrouwen hebben er geen vertrouwen in dat gevallen van ongewenst gedrag worden gemeld bij HR of de directie. Bij heteroseksuele respondenten is dat 63% en bij mannen 66%.

Leeftijd

22% van de respondenten heeft niet het gevoel dat de organisatie de werknemers gelijk behandelt als het gaat om leeftijd. Van alle ondervraagden ondervindt 24% hindernissen vanwege leeftijd.

Wie namen deel?

De Nederlandse D&I Monitor is door 61% vrouwen, 38% mannen en 1% non-gender ingevuld. Van de respondenten heeft 78% de Nederlandse nationaliteit en 22% een niet-Nederlandse achtergrond. Daarnaast is 7% mentaal of fysiek gehandicapt, 72% niet-religieus en 87% heteroseksueel.

De Nederlandse brancheorganisaties die deelnemen aan de D&I Monitor zijn ADCN, bvA, DDA, DDMA, Dutch Marketing Diversity Fund, Effie, GVR, Include Now, Logeion, MOA, MWG, NIMA, Orange Lions, PIM, RAW, Screenforce, SIRE, VIA en Vinex. De All-In D&I Monitor is de Nederlandse versie van de wereldwijde WFA diversiteitspeiling die in 27 landen werd gehouden. De resultaten zijn gebaseerd op meer dan 10.000 reacties van over de hele wereld, uitgevoerd in juni en juli 2021.

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?