Duurzaamheid is luxe als kosten van levensonderhoud stijgen

Door Jan Roekens | 20-09-2022

60% van de Nederlandse consumenten (65% wereldwijd) wil meer doen om meer bewust om te gaan met de planeet en het milieu, maar de gestegen kosten van levensonderhoud weerhouden hen ervan. Dat blijkt uit de Sustainability Sector Index 2022 van Kantar. Naast de kosten is gebrek aan kennis over duurzame alternatieven een grote belemmering.

Belangrijkste uitkomsten van het onderzoek:

* Wereldwijd zijn watervervuiling, kinderarbeid en arbeidsuitbuiting de grootste duurzame problemen waar bedrijven volgens consumenten aandacht aan moeten besteden. In Nederland zijn dat kinderarbeid en arbeidsuitbuiting, armoede, oceaanplastic en microplastic.

* Oververpakking, afval en CO2-voetafdruk zijn de drie meest voorkomende issues rondom duurzaamheid in alle sectoren die bedrijven zouden moeten aanpakken.

* 29% van de consumenten wereldwijd zijn de zogenaamde ‘actieven’, zij zijn bereid meer tijd en moeite te besteden aan het verminderen van hun impact op de planeet. In Nederland is de groep ‘actieven’ 31% groot.

* Minder voedsel verspillen, herbruikbare tassen meenemen bij het boodschappen doen, thuis minder energie verbruiken en recyclen zijn acties die mensen het meest bereid zijn te ondernemen om het afvalprobleem uit de wereld te helpen.

* 47% van de consumenten wereldwijd zegt dat ze een product of dienst niet meer kopen vanwege de impact op het milieu of de samenleving. Dit loopt op tot 87% bij de actieve consumenten. In Nederland geeft 32% van de consumenten aan af te zien van bepaalde aankopen vanwege milieu-impact; onder de groep ‘actieven’ is dat 71%.

Actief

Terwijl een derde van de mensen wereldwijd twijfelt of zij met hun keuzes een verschil kunnen maken, behoort 29% van de consumenten wereldwijd tot de meest ‘actieven’ als het om duurzaamheid gaat. Europa heeft het hoogste percentage actieve shoppers: mensen die geloven dat zij door hun gedrag echt een verschil kunnen maken en denken dat zij persoonlijk worden geraakt door sociale en milieuvraagstukken.

Commerciële kans

In een reactie op de bevindingen zei Rick Boersen, Client Consultant Brand & Sustainability van Kantar Nederland: ‘Ondanks alle andere crises in de wereld, is de wens om duurzaam te worden niet afgenomen. Maar voor duurzame producten moet vaak een meerprijs worden betaald, en dat staat een massale overstap in de weg. Dit is zelfs het geval bij de meest geëngageerde consumenten, van wie 77% denkt dat duurzame producten duurder zijn. De prijs weerhoudt hen ervan meer voor de planeet te doen. Als gevolg daarvan is duurzaamheid te vaak de luxe van de meer welgestelden in de samenleving – en laten bedrijven een enorme commerciële kans liggen. Om de kansen van de mainstream te benutten, moeten merken opschalen en op de markt komen met een prijsniveau dat de massamarkt zich kan veroorloven. Naast de prijs moeten merken inzien dat consumenten goed inzicht hebben in waar merken zich op moeten richten, en zorgen dat ze duurzaamheidsstrategieën ontwikkelen.’

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?