Flitsbezorging stijgt met 30%

Door Jan Roekens | 05-04-2022

Naar schatting 925.000 consumenten hebben wel eens gebruik gemaakt van flitsbezorging. Vooral door de expansie van de bezorggebieden en forse marketinginspanningen is de markt sinds eind 2021 met 30% gegroeid. Van de vier spelers, Gorillas, Flink, Zapp en Getir, heeft vooral Flink het bezorggebied fors uitgebreid in de afgelopen maanden. Dat blijkt uit onderzoek van Kantar.

Eind 2021 bedroeg het aantal consumenten dat gebruik maakte van flitsbezorging nog circa 700.000. De groei van 30% is aanzienlijk te noemen voor het niet geheel onomstreden fenomeen flitsbezorging. Niet alleen de beperkende regelgeving vanuit gemeenten, zoals het verbod op het openen van dark stores, werkt flitsbezorgers tegen. Ook het negatieve sentiment in de maatschappij rond flitsbezorging vormt mogelijk een belemmering voor verdere groei. Een ruime meerderheid (65%) van de consumenten die niet van plan zijn om er gebruik van te gaan maken, beschouwen het als overbodige luxe. Ook de reputatie weerhoudt consumenten ervan flitsbezorging uit te proberen: 24% wijst op overlast van dark stores, impact op het klimaat en arbeidsomstandigheden van drivers. Toch lijken deze belemmeringen vooralsnog onvoldoende groot om de onstuimige groei te remmen.

Uitproberen

De verwachting is dan ook dat de markt voor flitsbezorging door zal blijven groeien. Dat komt door doordat de intentie om flitsbezorging de komende zes maanden uit te proberen is gestegen en ook omdat het niet bij één keer uitproberen blijft: het merendeel van de degenen die het uitproberen blijft met regelmaat, gemiddeld twee keer per maand, bestellingen plaatsen. Dat raakt met name de fysieke supermarkten, online supermarkten en maaltijdbezorgers, alhoewel de impact groter is voor de ene partij dan voor de ander.

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?