Geen popcorn tijdens de film

Door Jan Roekens | 06-12-2021

De aanwezigheid van voedsel tijdens een leuke activiteit zorgt ervoor dat je er minder van geniet, zo blijkt uit nieuw onderzoek van Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM).

Bedrijven maken bewust gebruik van voedsel om hun klanten een plezierige ervaring te bieden. Zo bieden pretparken, bioscopen en concertzalen allemaal hapjes aan om het plezier van de klanten te verhogen. Het onderzoek toont echter aan dat deze strategie averechts kan werken.

De onderzoekers, Dr. Anne-Kathrin Klesse en Dr. Emily Garbinsky ontdekten dat mensen mentaal simuleren hoe het eten zal smaken, waardoor hun betrokkenheid bij de ervaring afneemt. Daardoor genieten mensen er minder van.

Smakelijk eten

In een experiment werd de deelnemers gevraagd te kijken naar onaangename foto’s. Eten verbeterde hun plezier van deze ervaring. Bedrijven doen er dus verstandig aan om smakelijk eten te presenteren tijdens minder plezierige ervaringen, zoals in de rij staan. Hierdoor wordt de ervaring juist minder vervelend.

Volgens Dr. Klesse ‘staat het volledig kunnen genieten van ervaringen centraal bij geluk en welzijn. Ons onderzoek biedt belangrijke inzichten in welke omgevingsfactoren een negatieve invloed kunnen hebben op het plezier dat consumenten beleven aan ervaringen. Het is belangrijk om een omgeving te creëren waarin consumenten volledig betrokken kunnen zijn om het plezier van ervaringen, zoals het luisteren naar een concert, te maximaliseren. De aanwezigheid van verleidelijk eten is problematisch, omdat het consumenten afleidt. Zij worden uitgenodigd om zich voor te stellen wat ze hierna zullen proeven en dit vermindert in feite hun betrokkenheid bij en plezier van hun huidige ervaring.’

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?