Gen Z-consumenten willen meer betalen voor ‘zorgzame’ merken

Door Jan Roekens | 30-06-2022

Generatie Z, goed voor een derde van de wereldbevolking, heeft een verwacht collectief besteedbaar inkomen van 33 miljard dollar in de komende 10 jaar. Merken kunnen zich niet langer veroorloven deze generatie links te laten liggen, blijkt uit onderzoek van InSites Consulting. Sterker nog, de toekomst voor merken is afhankelijk van hoe ze deze doelgroep gaan bedienen.

Gen Z (geboren tussen 1997 en 2012) is een activistische generatie, wat vooral zichtbaar wordt bij het nemen van aankoopbeslissingen. De Nederlandse Gen Z-consumenten waarderen merken die zorgzaam zijn voor hun medewerkers (62%), die geven om wat hun als consument bezighoudt (57%), en die als merk inclusief zijn (52%). Verder gelooft 51% van Gen Z in Nederland dat merken mensen zouden moeten helpen een beter leven te leiden.

Gen Z is ook bereid meer te betalen voor merken die eigendom zijn van gekleurde of vrouwelijke eigenaren, en dat geldt ook voor merken die medewerkers en leveranciers rechtvaardig behandelen (60%) en die een positieve impact hebben op de samenleving (59%).

Met mildere ogen

Ondanks het feit dat ze opgroeien in tijden van sociale onrust en klimaatverandering, heeft Gen Z een positievere houding t.o.v. merken dan oudere generaties. 83% van de babyboomers in Nederland gelooft dat merken en bedrijven altijd proberen meer winst te maken, terwijl slechts 64% van Gen Z dat denkt. Zelfs in de wereld van de sociale media bekijkt deze technisch onderlegde generatie de grote merken met mildere ogen. Terwijl 75% van de babyboomers in Nederland gelooft dat sociale mediabedrijven te veel macht en invloed hebben, vindt slechts 59% van Gen Z dat ook.

Woke-generatie

Merken hebben de kans om samen te werken met deze woke-generatie, op hun voorwaarden. Gen Z in Nederland vindt het aanvaardbaar dat sociale media-sites en merken persoonlijke gegevens gebruiken om betere producten en diensten te ontwikkelen (44%) en consumenten beter te bedienen (41%). Verder is 39% bereid bepaalde persoonlijke gegevens in te ruilen voor gratis diensten, kortingen of goodies.

Het rapport ‘Ready for the Zoomers?’ is te downloaden via https://www.insites-consulting.com/reports/gen-z-report/

InSites Consulting is Kennispartner van Daily Data Bytes

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?