Gen Z heeft minder trek in influencers

Door Jan Roekens | 13-04-2023

De hoeveelheid influencers en de tijd die ze opslokken, lijkt een verzadingingspunt te hebben bereikt, en dat geldt vooral voor Gen Z. Reden is ondere andere dat ze al die gepitchte producten niet nodig hebben, zo blijkt uit onderzoek van UNiDAYS Research.

Afkeer van beïnvloeding kan wel eens het eind betekenen van influencers, maar dat is wellicht een iets te simpele stelling. Merken moeten wel grip krijgen op de oorzaak van deze trend en waarom-ie levensvatbaar is bij Gen Z. Aansluitend bij de ‘afkeer-trend’ is er de opkomst van influencers die juist vertellen wat je niet moet kopen en welke goedkope alternatieven er zijn. In ieder geval laat Gen Z zijn stem horen en ook is het zo dat een goede match tussen influencer en merk nog steeds effect heeft op Gen Z. Maar mismatches worden meteen weggezet als oppervlakkig, en vooral bekeken als financieel gewin voor influencers.

Belangrijkste onderzoeksresultaten

  • Gen Z is hypergeïnformeerd en is betrokken bij zaken als duurzaamheid en inclusie. Ze hebben zich verdiept in zaken, zien het belang van steun aan de ‘juiste’ merken, en weten dat hun aankopen het milieu kunnen belasten.
  • Door de economische tegenwind kunnen merken niet het hele jaar door kortingen aanbieden, maar een juiste prijsstrategie en strategisch inzetten van kortingen op welgekozen momenten, kunnen leiden tot meer loyaliteit bij Gen Z.
  • Principes tellen, maar geld is ook belangrijk. Als er goedkopere alternatieven voorhanden zijn voor prijzige, gehypete producten, hebben die de voorkeur, waardoor het ook makkelijker wordt om geld opzij te leggen.
  • De onderzoekers concluderen ook dat het einde van de influencers nog niet in zicht is. Een goede match tussen influencer en merk blijft zijn waarde houden.

Bron: warc.com

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?