GivingTuesday populairder

Door Jan Roekens | 09-02-2021

De tweede editie van GivingTuesday op 1 december jl., de wereldwijde actiedag voor solidariteit en vrijgevigheid, liet een spectaculaire groei zien in populariteit en deelname in vergelijking met 2019, toen een 0-meting werd gedaan. DirectResearch deed voor de tweede keer onderzoek onder het Nederlandse publiek.

De bekendheid van GivingTuesday is gestegen van 7% naar 20%. De bekendheid is vooral gestegen via social media, internet en radio.
44% vindt dat de start van GivingTuesday in Nederland een goede zaak (was 37%), 39% vindt het van toegevoegde waarde (was 29%) en 24% ziet de dag als noodzakelijk (was 18%).

Gemeten naar leeftijd: een meerderheid van 18-30 jaar (59%) en 31-40 jaar (56%) vindt het een goede zaak; van toegevoegde waarde zegt 51% van de 18-30-jarigen, in de groep 31-40 jaar is dat 45%. Er is ook een significante stijging onder de oudere doelgroepen. 56-65 jaar: toegevoegde waarde van 18% naar 36%, noodzakelijk van 18% naar 24%. 65 +: toegevoegde waarde van 11% naar 26%, noodzakelijk van 11% naar 29%.

Tegenbeweging

Ruim één op de drie (36%) zegt dat GivingTuesday een positief effect heeft op het geven aan en om elkaar rond de decemberdagen (was 29%). 45% vindt het goed dat er een tegenbeweging is gekomen tegen Black Friday en het consumeren, daarbij niet gehinderd door het feit dat 72% het een hype uit Amerika vindt.

Bijna de helft van de Nederlanders (44%) zegt dat zij door de lockdown minder contact hebben met anderen, waardoor het moeilijker is om iets voor een ander te doen. Eén op de drie is sinds de coronapandemie meer bereid hulp te bieden en vindt het belangrijk om iets voor een ander te doen.

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?