Heinekens ‘Cheers to all’ creatief en effectief

Door Jan Roekens | 19-04-2021

In 2020 heeft Kantar meer dan 10.000 reclames getest voor klanten over de hele wereld. Welke is de meest creatieve én effectieve? Dat is af te lezen aan de Creative Effectiveness Awards waar consumenten de jury voor vormen.

Uit de Covid-barometer-onderzoeken van Kantar bleek dat mensen wilden dat reclame tijdens de pandemie doorging, omdat het een gevoel van normaliteit gaf. Verder onderzoek toonde bovendien aan dat consumenten de inhoud van campagnes voor het grootste deel op dezelfde manier verwerken als voorheen. De adverteerders die standvastig bleven en investeerden in hun merk tijdens deze periode, zagen hun moed beloond.

De meest creatieve en effectieve reclames van 2020

*Momenteel niet online beschikbaar

Uit de meer dan 10.000 reclames die gedurende het jaar werden geanalyseerd met Link, zijn volgens Kantar de volgende lessen te trekken:

  • Wees onderscheidend
    Zorg dat je reclame wordt opgemerkt en herinnerd in een wereld van overvloed aan advertenties. Een advertentie concurreert niet alleen binnen zijn eigen categorie, maar ook daarbuiten. Opvallen binnen de categorie is leuk, maar jezelf onderscheiden van alle andere reclame is waar het écht om gaat.
  • Koppeling met je merk
    Zorg ervoor dat de aandacht die de advertentie trekt in dienst staat van het merk. Zorg dat de zogeheten branding cues goed zijn. Een verrassend aantal bedrijven vergeet deze basisregel.
  • Zinvol anders zijn
    Om het marktaandeel te vergroten of een premiumprijs te rechtvaardigen, moet het merk de functionele, emotionele en sociale behoeften van de consument in de categorie vervullen en het unieke ten opzichte van concurrenten goed weergeven.
  • Ontlok een emotionele reactie
    Door de kijker iets te laten voelen, wint de advertentie aan betrokkenheid en wordt de natuurlijke neiging om reclame te blokkeren omzeild. Het heeft ook positieve effecten op de emotionele associaties met het merk.
  • Praat met je consument
    Succesvolle marketeers kunnen zichzelf soms helemaal verliezen tijdens het creatieve ontwikkelingsproces van een campagne, waardoor ze de realiteit uit het oog verliezen. Luister daarom regelmatig naar feedback van kijkers.

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?