Helft van online shoppers koopt minimaal 1x per maand online

Door Jan Roekens | 22-08-2019

Ruigrok NetPanel neemt ieder jaar het online gedrag van de Nederlandse samenleving onder de loep in haar What’s happening online-onderzoek. In deze blog zoomen we in op hoe de Nederlander online shopt.


Steeds meer Nederlanders kopen via de smartphone

Bijna alle Nederlanders kopen wel eens producten online (94%), waarvan maar liefst 53% minstens eens per maand online koopt! Millennials shoppen zelfs nog vaker: maar liefst 2 op de 3 shopt maandelijks online. Nederlanders gebruiken hier nog altijd het liefst de laptop/desktop voor. Steeds meer Nederlanders shoppen echter ook via hun smartphone, zo’n 44%.

RuigrokNetPanel WHO2019 p23

Een reden voor de toename in het online shoppen met de smartphone, en dus ook het online mobiel betalen, zou kunnen zijn dat de veiligheid hiervan steeds minder een issue is. Meer dan de helft van de Nederlanders die weleens online kopen heeft het gevoel dat het betalen via smartphone veilig is. iDEAL is veruit de meest populaire betaalmethode onder de Nederlanders (93%), maar ook achteraf betalen, Paypal en de creditcard worden regelmatig gebruikt.
Zou ook een betaalverzoek binnenkort een optie zijn voor online shoppen? In een jaar tijd is het gebruik van betaalverzoeken toegenomen van 33% naar 53%. Ook de oudere generatie heeft ontdekt hoe handig betaalverzoeken zijn: een derde van de babyboomers gebruikt ze al.

RuigrokNetPanel WHO2019 p27

Stijgende lijn in Nederlanders die online dagelijks boodschappen doen

Boodschappen online bestellen is iets wat steeds populairder wordt: een kwart van de Nederlanders bestelt inmiddels zijn boodschappen wel eens online. De Millennials lopen hierin voorop: met hun drukke baan, hobby’s en sociaal leven, bestelt 40% van de Millennials zijn boodschappen wel eens online.

Goede prijs-kwaliteit verhouding is het belangrijkst bij online shoppen

Shoppen met een smartphone kan overal en snel. En same day-delivery? Graag! Toch blijkt dat twee derde bereid is om langer op een bestelling te wachten als zij hiervoor minder betalen.
4 op de 5 Nederlanders vindt de prijs-kwaliteitverhouding belangrijk. Prijs is en blijft dus essentieel bij online shoppen. Wellicht maakt dat het ook zo vervelend als je wilt afrekenen en je ineens €6,95 aan verzendkosten moet betalen. De grootste ergernis bij de Nederlandse online shopper is logischerwijs dan ook de verzendkosten. Toch zijn er meer ergernissen, zoals producten niet gratis kunnen retouneren of extra moeten betalen om een specifieke betaalmethode te gebruiken. Irritant!

Net zo irritant? Te veel verpakkingsmateriaal! 32% van de Nederlanders stoort zich hieraan, hoewel de Digitiener (17%) zich hier minder druk om maakt.

RuigrokNetPanel WHO2019 p30

Meer weten? Het volledige rapport is te downloaden via www.whatshappeningonline.nl.

OVER HET ONDERZOEK

‘What’s Happening Online’ wordt al 12 jaar achtereen op eigen initiatief uitgevoerd door Ruigrok NetPanel. In dit kwantitatieve onderzoek wordt de gehele breedte van de Nederlandse samenleving ondervraagd over onder andere internet- en sociale mediagebruik. De doelgroep van het onderzoek bestaat uit Nederlanders van 14 jaar en ouder. In totaal hebben 2.611 Nederlanders de online vragenlijst volledig ingevuld. De steekproef van 14 – 17 jaar is representatief voor de Nederlandse bevolking naar geslacht en leeftijd. Vanaf 18 jaar (n=2.402) is de steekproef representatief naar geslacht, leeftijd en opleidingsniveau.

Bron: Ruigrok NetPanel, Zoë Dankfort, marktonderzoeker, 22 augustus 2019

 

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?