Het Digital 2022-rapport van Hootsuite / We Are Social is uit, met daarin insights over een jaar waarin het gebruik van sociale media alleen maar toenam, verkoop via sociale media zich heeft genesteld en advertenties stuiten op weerstand. Het rapport signaleert ook trends en doet voorspellingen.
Het hele – zeer uitgebreide – rapport is online in te zien, maar als we wat kerncijfers over sociale media eruit lichten dan zijn de feiten niet mis te verstaan
- Het afgelopen jaar hebben 424 miljoen mensen zich wereldwijd verbonden aan sociale media.
- 93,4% van de internetgebruikers zit op sociale media, en
- 58,4% van de totale wereldbevolking maakt er gebruik van.
De top 5 van favoriete sociale media wordt gevormd door:
WhatsApp (15,7%), Instagram (14,8%), Facebook (14,5%), WeChat (11,4%), Douyin (5,1%), TikTok (4,3%) en Twitter (3,3%). Als je kijkt naar het daadwerkelijke gebruik, dan is de top 3: Facebook, YouTube en Whatsapp.
De gemiddelde tijd die we dagelijks op sociale media doorbrengen is 2 uur en 27 minuten, en dat is goed voor ruim een derde van het dagelijkse internetgebruik.
Het volledige rapport is hier te vinden.