Installatie eigen laadpaal zorgt voor frustratie

Door Jan Roekens | 01-12-2022

De installatie van een eigen laadpaal zorgt bij 48% van de elektrische autorijders voor de nodige frustratie. Dit blijkt uit onderzoek van Ruigrok, in opdracht van Blue Current. De levertijd en technische vragen vooraf vormen ook een struikelblok. Toch is een eigen laadpaal bij een groot deel (44%) van de toekomstige gebruikers gewenst.

Een heldere informatievoorziening over het totale proces van installeren blijkt voor ruim een kwart een belangrijke factor om definitief te kiezen voor een laadpaal bij huis. Voor degenen die de keuze al gemaakt hebben, was het goedkoper kunnen laden in daluren doorslaggevend om de laadpaalinstallatie bij de woning door te zetten. Maar laden is een belangrijke stressfactor.

Milieu

De beschikbaarheid van laadpalen is (nog) niet optimaal. 26% van de EV-rijders vindt geen plek bij de dichtstbijzijnde laadpaal. Van de zakelijke rijders vindt 19% dat er te weinig oplaadpunten bij het werk zijn. Niet altijd kunnen laden is dan ook de voornaamste reden om te kiezen voor een eigen exemplaar bij de woning; 44% van de elektrische rijders wil dat.

Maar de levertijd en technische vragen vooraf vormen een belemmering. Voor een kwart dat aanschaf overweegt, zal heldere informatie over het totale proces van installeren helpen om definitief te kiezen voor een laadpaal bij huis. Vervolgens is een gemakkelijk installatieproces voor bijna de helft doorslaggevend.

De voornaamste reden voor een overstap naar elektrisch rijden is het milieu – bij vrouwen vaker het geval dan bij mannen -, gevolgd door de mogelijkheid dat je kunt rijden op zelfopgewekte energie. In de daluren kun je de elektrische auto goedkoper opladen – een belangrijke overweging om een eigen laadpaal te installeren.

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?