Jonge belegger op zoek naar meer grip

Door Jan Roekens | 15-06-2023

Op dinsdag 6 juni opende Beautiful Lives met een ferme gongslag de beursdag in Amsterdam. Het bureau was op het Damrak uitgenodigd voor de presentatie van de resultaten van het onderzoek ‘The young investor’ dat in opdracht van Euronext en ABN AMRO is uitgevoerd, en dat gaat over de drijfveren van jonge beleggers. In dit artikel vertelt Managing Partner Maurice Palmen meer over de samenwerking, de onderzoeksopzet en de inzichten die het onderzoek opleverde.

Steeds meer Nederlandse millennials beleggen. Veel meer dan vorige generaties beleggen ze in nieuwe assets – zoals crypto’s en ETF’s – en via andere productkanalen, zoals online brokers als BUX en DEGIRO. De vertrouwde financiële partijen vinden het belangrijk de aansluiting met deze groep beleggers te behouden om ze zo goed mogelijk te kunnen ondersteunen bij het verantwoord opbouwen van eigen vermogen. Vorig jaar klopte Euronext daarom bij Beautiful Lives aan om meer te weten te komen over de drijfveren van de jonge belegger. Maurice Palmen: ‘We doen veel onderzoek in de financiële branche, ook op het gebied van beleggen. Maar nooit eerder specifiek naar jonge beleggers. Het leek ons dan ook een mooie uitdaging om met Euronext mee te denken over onderzoek onder deze doelgroep. Omdat we zagen hoe interessant dit onderzoek ook voor grote retailbanken kon zijn, benaderden we ABN AMRO en koppelden de bank aan Euronext. Zo ontstond dit unieke samenwerkingsverband tussen Euronext, ABN AMRO en Beautiful Lives.’

De diepte in

Beautiful Lives heeft ervaren dat je meer van de gebruikersgroep te weten komt als die de ruimte krijgt om op een creatieve manier online aan de slag te gaan met opdrachten die hen aan het denken zet. Palmen: ‘We zijn flink de diepte ingegaan met de jonge beleggers. In een online community via ons platform BL*Campfire brachten we 45 jonge beleggers samen. Aan de hand van zes uitgebreide opdrachten vertelden ze gedurende drie weken over hun motivaties, keuzes en uitdagingen. Op basis van de input uit de opdrachten namen we bij 15 van deze jonge beleggers een diepte-interview af. Ook hielden we tien expert-gesprekken. Het was best een intensief onderzoekstraject, maar het leverde hele mooie inzichten op!’

Serieuze optie

Millennials gaan heel anders om met beleggen dan eerdere generaties. Ze halen hun informatie uit andere bronnen en beleggen in andere assets via andere platforms. Palmen licht toe: ‘Millennials zoeken naar manieren om hun vermogen te laten groeien. De hoge inflatie maakt sparen onaantrekkelijk en een eigen huis kopen zit er voor veel millennials vooralsnog niet in. Beleggen is daarom steeds vaker een serieuze optie. Bovendien kunnen jonge beleggers voor langere tijd instappen en zo gemakkelijker kiezen voor investeringen die op lange termijn veel rendement kunnen opleveren. Wat we wel zien is dat jonge beleggers pas in actie komen als ze zichzelf een doel stellen. Een sabbatical bijvoorbeeld of een tijdje minder gaan werken als er kinderen komen. Ook gaan ze op een heel andere manier te werk dan oudere generaties. Ze kijken minder naar grote banken en de beurs, maar beleggen via online platforms in crypto’s en trackers. Informatie over beleggen halen ze minder uit de traditionele media, ze verlaten zich veel meer op de zogenaamde finfluencers, bloggers op TikTok en andere socialmediakanalen.’

Betrouwbare informatie

Beautiful Lives ziet ook dat jonge beleggers wel degelijk behoefte hebben aan grip op hun beleggingen. Daarin is er volgens het bureau een mooie rol weggelegd voor vertrouwde partijen als ABN AMRO en Euronext. Palmen: ‘Niet alleen neemt de belangstelling voor beleggen onder millennials toe, we zien ook dat het in een tijd van beleggingsapps en ‘gamification’ belangrijker is dan ooit dat beleggers weten hoe en waarin ze investeren. Bovendien moeten mensen in het nieuwe pensioenstelstel meer hun eigen invulling geven aan vermogensopbouw. Dat zal er zeker toe leiden dat nog meer millennials gaan beleggen en er nog meer behoefte ontstaat aan betrouwbare informatie. Ik zie daarin een grote rol weggelegd voor de bekende financiële instellingen. Zij kunnen de jonge belegger op weg helpen met goede informatie en educatie. Maar neem ook proefbeleggen. Dat geeft de jonge belegger de mogelijkheid om op een laagdrempelige manier te ervaren hoe het is om te beginnen met investeren. Al met al zie ik volop mogelijkheden voor vertrouwde financiële partijen als ABN AMRO en Euronext om millennials goed te ondersteunen bij het verantwoord beleggen voor een gezonde financiële toekomst.’

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?