Jongste generatie wil liefst doneren aan beter milieu

Door Jan Roekens | 30-08-2021

Vraag jongeren welke goededoelenorganisatie zij financieel het liefst willen steunen, dan kiezen ze waarschijnlijk organisaties voor natuurbehoud en milieubescherming. De Dierenbescherming (1), de Dierenambulance (4) en het Wereld Natuur Fonds (5) staan in de top 5 van sterkste merken onder jongeren van 6 tot 18 jaar. Bij volwassenen vallen dezelfde organisaties buiten de top 10. Dit blijkt uit het Goede Doelen Merkenonderzoek 2021 van Hendrik Beerda Brand Consultancy.

Top 10 sterkste merken onder jongeren (en positie onder volwassenen)

  1.  (14) Dierenbescherming
  2. (11) Kinderpostzegels
  3. (5) Voedselbank
  4. (12) Dierenambulance
  5. (4) Wereld Natuur Fonds
  6. (3) KiKa
  7. (6) CliniClowns
  8. (1) KWF Kankerbestrijding
  9. (10) Ronald McDonald Kinderfonds
  10. (24) Nationale Postcode Loterij

 

Top 10 donatie-intentie onder jongeren

  1. KiKa: 43%
  2. Dierenbescherming: 34%
  3. KWF Kankerbestrijding: 32%
  4. Dierenambulance: 29%
  5. Wereld Natuur Fonds: 28%
  6. CliniClowns: 27%
  7. Ronald McDonald Kinderfonds: 27%
  8. Voedselbank: 25%
  9. Kinderpostzegels: 18%
  10. KNGF Geleidehonden: 17%

Ondanks dat de Dierenbescherming de zichtbaarste en hoogst gewaarde goededoelenorganisatie is onder jongeren, zijn zij nóg eerder geneigd om aan KiKa te doneren. ‘Jongeren leven het meest mee met leeftijdgenoten die ziek zijn door kanker’, aldus Beerda.

Opvallend is het zwakke imago van internationale hulporganisaties. De reputatie top 50 bevat slechts 11 internationale hulporganisaties, waarvan alleen UNICEF (12) en War Child (19) in de top 20 staan. De andere negen organisaties bungelen onderaan de ranglijst, vanaf plaats 40.
Hendrik Beerda: ‘Ondanks dat de wereldgebeurtenissen via alle media steeds zichtbaarder worden voor jongeren, worden zij vooral geraakt door de dingen die in hun directe leefomgeving gebeuren. Voor internationale goede doelen is het van groot belang om jongeren meer besef bij te brengen van het belang om mensen in verre landen te steunen als zij in nood zijn.’

In het onderzoek is ook gevraagd hoe jongeren meer betrokken kunnen raken bij goede doelen. Het meest genoemde advies is meer uitleg geven wat goede doelen precies doen én hoe het geld wordt besteed. Scholen vinden zij de meest effectieve plek voor voorlichting. 33% leert nu al op school over charitatief werk. Alleen familie en vrienden zijn een nog iets belangrijkere informatiebron (35%).

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?