Kunstmatige intelligentie meeste impactvolle technologie

Door Jan Roekens | 24-05-2022

CEO’s beoordelen kunstmatige intelligentie als meest impactvolle technologie, terwijl metaverse het minst scoort. Dat blijkt uit een Gartner-enquête, die verder concludeert dat duurzaamheid, personeel en inflatie het denken van de CEO’s in 2022 domineren.

Een recent onderzoek onder CEO’s en senior executives laat aanzienlijke verschuivingen zien in hun denken over mensen, doel, prijzen en productiviteit, vooral op het gebied van duurzaamheid, personeelskwesties en inflatie. Kunstmatige intelligentie (AI) wordt nu voor het derde jaar op rij gezien als de meest impactvolle nieuwe technologie. Voor het eerst plaatsen CEO’s duurzaamheid in hun top 10 van bedrijfsprioriteiten. Personeelskwesties, zoals het behoud van talent, stegen voor het tweede jaar op rij in de prioriteitenlijst, net achter andere technologiegerelateerde zaken, zoals digitalisering en cybersecurity, en ver voor financiële kwesties, zoals winstgevendheid en cashflow. 63% van de CEO’s ziet metaverse als niet van toepassing op hun situatie, of zeer onwaarschijnlijk als een sleuteltechnologie.

Kwetsbaarheid

‘2022 is het jaar waarin de perspectieven van CEO’s echt veranderden’, zegt Mark Raskino, research vice president van Gartner. ‘De pandemie bracht geleidelijk aan diepe maatschappelijke trends aan de oppervlakte, zoals de verandering van de manier waarop we werken en de kwetsbaarheid van wereldwijde toeleveringsketens. Meer recent versterkt de oorlog in Oekraïne macro-economische factoren, zoals inflatie. Tegelijkertijd blijft de digitale ambitie van CEO’s echter stijgen, ongeacht de pandemie en gerelateerde crises.’

Duurzaamheid

Voor het eerst in de geschiedenis van deze enquête plaatsten CEO’s duurzaamheid in hun top 10 van bedrijfsprioriteiten. Het onderwerp sprong van de 14de plaats in 2019 naar 8 eind 2021. 74% van de CEO’s was het erover eens dat toenemende inspanningen op het gebied van milieu en maatschappij beleggers aantrekt. Voor 80% van de CEO’s die van plan zijn om dit en volgend jaar te investeren in nieuwe of verbeterde producten, is duurzaamheid de op twee na grootste drijfveer, net na functionele prestaties en algemene kwaliteit. Duurzaamheid lijkt ook een onderscheidende factor voor CEO’s in 2022 en 2023.

Inflatie

62% van de CEO’s ziet de inflatie als een aanhoudend of langdurig probleem. Hun belangrijkste reactie op inflatie is het verhogen van de prijzen (51% van de respondenten), in plaats van te reageren met productiviteit en efficiëntie (22% van de respondenten). Sterker nog, productiviteit en efficiëntie staan dit jaar niet eens in de top 10 van bedrijfsprioriteiten voor CEO’s.

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?