Leren en ontwikkelen – meer online

Door Jan Roekens | 17-11-2020

Een kwart van de HR-professionals zegt dat er door de coronacrisis minder budget beschikbaar is voor leren en ontwikkelen in het bedrijf. De tijdens de coronacrisis gemaakte ommezwaai van klassikaal naar online leren zet zich naar verwachting ook na de crisis door. Dat concludeert de Studytube Learning & Development Monitor 2021, een jaarlijks onderzoek van Motivaction/Sparkey in opdracht van Studytube.

Volgens de HR-professionals heeft corona bij 25% van de bedrijven de investering in de ontwikkeling van de medewerkers omlaag gebracht. De sectoren Zakelijke Dienstverlening en Bouw laten afwijkingen van het landelijk gemiddelde zien.

Vóór de coronacrisis maakten HR-professionals het meest gebruik van klassikale lessen (34%) om werknemers op te leiden. Toen klaslokalen noodgedwongen moesten sluiten, slonk dat aandeel naar 17%. Online leren maakte de omgekeerde beweging, en steeg van 16% naar 28%. Daarmee is het de populairste leervorm van dit moment.

Verschuiving blijft

Opvallend is wel dat de respondenten verwachten dat deze verschuiving deels van blijvende aard is: hun prognose is dat werknemers over twee jaar ongeveer evenveel klassikaal offline (22%) als klassikaal online (24%) zullen leren. Deze trend zet zich vooral door bij de overheid (van 13% klassikaal online leren vóór corona naar 26% in 2022) en in de zakelijke dienstverlening (van 19% naar 31%).

Medewerkers staan ook niet te springen om opnieuw een klaslokaal te betreden. Eén op vijf werknemers (22%) wil vanwege de huidige coronasituatie geen klassikale trainingen meer volgen. Zij die dat wel overwegen vinden het belangrijk dat er respect is voor de afstandsregels (47%) en de algemene richtlijnen van het RIVM (42%).

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?