Marketeers worstelen met hoeveelheid data

Door Jan Roekens | 16-09-2021

Uit recent onderzoek van DVJ Insights onder marketingprofessionals in Europa blijkt dat 72% van alle marketeers de toenemende beschikbaarheid en toepassing van data als de grootste uitdaging voor de toekomst zien. In vergelijking met eerdere onderzoeken onder marketeers blijkt dat de meest impactvolle ‘driver’ voor groei de manier is waarop bedrijven beslissingen in de organisatie kunnen ondersteunen met data.

Centraal in het de 5de editie van het Brand Growth Onderzoek staat het ophalen van de belangrijkste drijfveren voor succes. 72% van de succesvolle bedrijven (‘winners’) maakt meer gebruik van data-driven decision making tegenover 39% van de bedrijven die dat niet of minder doen en ook minder goed presteren (‘losers’). Niet eerder was het verschil tussen winners en losers zo groot. De juiste toepassing van data blijkt belangrijker te zijn dan consistent marketingbeleid, innovatie en het kiezen van het juiste mediabeleid en is daarmee beslist geen hype. Dit bleek ook al uit ander door DVJ uitgevoerd onderzoek onder marketeers waar hetzelfde percentage, 72% van alle marketingprofessionals, zei dat de toenemende complexiteit van het gebruik van data de grootste impact zal hebben op het marketingvak in de toekomst.

Interessante uitkomst is dat van alle uitdagingen die marketingprofessionals zien bij het integreren van data, de beschikbaarheid van de juiste mensen de grootste is. In de ontwikkeling van ‘ervaring en buikgevoel’ naar ‘volledig datagedreven’ gaat het niet meer om het vinden van de juiste data of het gebruik van de juiste tools maar om de juiste beslissingen te nemen met die enorme hoeveelheid data.

Brand Growth Event

Alle informatie over hoe marketeers uit heel Europa aankijken tegen merkgroei en de rol van data worden gepresenteerd tijdens het Brand Growth Event op donderdag 30 september a.s. In een twee uur durend virtueel programma delen interessante sprekers uit de wetenschap en praktijk hun visie en best practices in relatie tot het thema data-driven decision making. Aanmelden kan via de website.

DVJ Insights is kennispartner van Daily Data Bytes. Word ook kennispartner en bereik onze lezers via web, socials en nieuwsbrief met jouw content. Neem contact op met Tjitske Buurman voor meer informatie.

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?