Minder podcasts beluisterd, maar meer bereidheid ervoor te betalen

Door Jan Roekens | 02-02-2023

Uit de achtste meting van de Markteffect Podcast Monitor van Markteffect blijkt dat 46% van de respondenten (wel eens) naar podcasts luistert, iets minder dan in mei 2022 (49%). Net als in de vorige meting is er te zien dat hoogopgeleiden, jongeren t/m 34 jaar en studenten het vaakst luisteren. Voornaamste redenen: ontspanning (59%) en amusement (44%). En er is een lichte stijging van betaalde podcasts.

Respondenten die wekelijks of dagelijks luisteren zeggen dat gemiddeld 90 minuten te doen. Dat is een daling van ongeveer 15 minuten ten opzichte van de zevende meting. Toch betekent de lichte daling van het aantal luisteraars niet dat de populariteit van de podcast nu opeens voorbij is. Michael Petit (Manager Marketing bij Markteffect): ‘Als we goed naar de resultaten kijken, kunnen we concluderen dat ‘het nieuwe’ er wel vanaf is. Waar het aantal podcasts de afgelopen jaren explosief steeg – net als het aantal luisteraars – zien we dat men inmiddels steeds bewuster kiest waar men naar luistert. Het is daarmee echt een volwassen onderdeel geworden in de mediamix van veel bedrijven. Mensen die de podcast geprobeerd hebben maar het niet echt iets vonden, lijken weer te zijn afgehaakt. Het totaal aantal luisteraars daalt dus licht, maar er blijft een grote groep fanatiekelingen over.’

Verdienmodel

Ondanks de lichte daling in het aantal luisterminuten is de populariteit van podcasts nog altijd hoog. Steeds meer bedrijven zien het als een kans om er een verdienmodel aan te koppelen. Bij enkele platformen (zoals Podimo) is het beluisteren van podcasts alleen nog maar mogelijk tegen betaling. Bijna één op de vijf Nederlanders (21%) is bereid om te betalen voor podcast-streamingdiensten (afhankelijk van het bedrag). Bij wekelijkse (32%) of dagelijkse (17%) luisteraars is de bereidheid om te betalen voor een podcast hoger dan bij maandelijkse (4%) luisteraars. Het aantal consumenten dat al betaald heeft voor het beluisteren van podcasts is met 4% gestegen ten opzichte van de meting in mei 2022 (van 8% naar 12%).

Advertising

Adverteren in podcasts wordt steeds populairder, maar zit Nederland hier op te wachten? Uit onderzoek is gebleken dat de consument de reclames het meest acceptabel vindt als deze authentiek zijn of een hoge funfactor bevatten. Daarnaast zou een reclame van hogere waarde zijn wanneer deze daadwerkelijk iets toevoegt aan de podcast of aflevering. Voor de plaatsing van de reclame is volgens de Nederlander geen ideaal moment. Zo zegt 30% aan de reclames het liefst aan het begin te hebben, 24% in het midden en 25% aan het einde.

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?