Het online gedrag verandert continu: wereldwijd maken mensen minder gebruik van internet in algemene zin, maar ze zitten juist meer op sociale media. Dat blijkt uit Digital 2023, een onderzoek naar sociale media en digitale trends van We Are Social en Meltwater. Het onderzoek wijst ook uit dat mensen meer doelgericht internet gebruiken, met een focus op kwaliteit boven kwantiteit.
De belangrijkste bevindingen zijn:
- Het gemiddelde dagelijkse internetgebruik is het afgelopen jaar met bijna 5% gedaald en bedraagt nu 6 uur en 37 minuten.
- De gemiddelde tijd doorgebracht op sociale media is toegenomen tot meer dan 2,5 uur per dag – 40 minuten meer dan de tijd besteed aan het kijken naar tv.
- 16- tot 34-jarigen gebruiken vaker een sociaal platform dan een zoekmachine als ze informatie zoeken over merken (48% versus 45%).
- De helft van de gebruikers van sociale media zegt dat ze dat doen om meer te weten te komen over merken, en hun aanbod te bekijken.
- De opkomst van zoekopdrachten via TikTok mag dan wel veel publiciteit trekken, maar volgens het onderzoek heeft Instagram de voorkeur bij het zoeken.
- TikTok scoort de meeste tijd bij Android-gebruikers, gevolgd door YouTube en Facebook.
Bron: warc.com