Minder tijd voor typische ‘coronabezigheden’

Door Jan Roekens | 31-05-2021

Waar vult de gemiddelde Nederlander zijn dagen mee? Een vraag die altijd al interessant was voor marketeers, maar die, in het licht van de teruglopende coronabesmettingen en de versoepelingen van de overheid, nu nog interessanter is.
In de Monitor Consumentengedrag van Validators is te zien dat typische ‘coronabezigheden’ de laatste tijd aan het teruglopen zijn.

Sinds eind maart besteden Nederlanders minder tijd aan offline en online hobby’s, het online contact onderhouden met vrienden en familie, online shoppen, het kijken van series of films en buitenactiviteiten zoals bijvoorbeeld wandelen. Aan de andere kant is te zien dat men juist vaker offline contact onderhoudt met vrienden en familie, offline gaat winkelen en gaat sporten. Opvallend hierbij is dat meer jongeren deze activiteiten minstens één keer per week uitvoeren dan 35-plussers. Van de jongeren heeft 25% drie tot vier keer per week offline contact met vrienden of familie, tegenover 16% gemiddeld. Tegelijkertijd stijgt het percentage mensen dat geen online contact heeft gehad met familie of vrienden. Vooral jongeren lijken dus hun gedrag aan te passen door de teruglopende besmettingen en de versoepelingen van de overheid.

De uitgaven aan offline hobby’s, streamingsdiensten en telecom zijn sinds eind maart teruggelopen. Jongeren geven wel meer geld uit aan culturele activiteiten dan mensen boven de 35 jaar.
Voor de oriëntatie op huis- en/of tuinaccessoires vindt een switch plaats: van 18% online in week 13 naar 11% online nu. Onder jongeren zelfs van 25% naar 15%. Ook zoeken ze meer de combinatie van online kijken en offline oriënteren op aankopen.
De groep die online huis- en/of tuinaccessoires koopt is gedaald van 22% in week 13 naar 14% nu.

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?