Moeten bedrijven wegblijven van maatschappelijke kwesties?

Door Jan Roekens | 03-11-2021

Eenderde van alle Nederlanders vindt dat bedrijven zich niet moeten uitspreken over maatschappelijke kwesties. Dit blijkt uit onderzoek van Mediatic, uitgevoerd door Panelwizard. Wanneer organisaties dit toch doen, twijfelt het grootste gedeelte van de ondervraagden aan hun oprechtheid.

Maar liefst driekwart van de respondenten vindt dat bedrijven die zich uitlaten over zaken als klimaatverandering, mensenrechten, genderdiversiteit en racisme, dit vooral doen voor commercieel gewin.
Vooral mannelijke respondenten zetten vraagtekens bij merkactivisme. 36% vindt dat bedrijven moeten wegblijven bij maatschappelijke kwesties. 77% twijfelt aan de oprechtheid van uitlatingen op dit gebied.

Consequent zijn

Uit het onderzoek blijkt ook dat consequent zijn een belangrijke voorwaarde is voor merkactivisme. 58% noemt de meeste bedrijven te selectief in het uitkiezen van de kwesties waarover zij zich uitspreken. Van de mannelijke respondenten zegt zelfs tweederde dat het gros van de bedrijven zich te vaak over een bepaalde thema uitspreekt, maar over het andere niet. Bij vrouwen is dit 50%.

Ondanks de kritiek op merkactivisme heeft het bij eenderde van de Nederlanders wel effect op hun koopproces. Vooral bij jongeren speelt de mate waarin organisaties zich uitspreken over maatschappelijke kwesties een rol bij hun aankoopoverweging (44%). Dertigplussers lijken met 35% een stuk minder gevoelig voor uitgesproken merken. Hoogopgeleiden laten er hun koopbesluit aanzienlijk vaker van afhangen (44%), meer dan middelbaar (37%) en praktisch opgeleiden (26%).

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?