Motivaction en HPB meten impact maatschappelijke betrokkenheid

Door Jan Roekens | 12-05-2022

Motivaction en HPB | Het PR Bureau willen samen het belang van de maatschappelijke rol van bedrijven bij het Nederlandse publiek in beeld brengen. Begin juni starten zij een grootschalig onderzoek naar de vraag hoe consumenten het belang van duurzaamheid en maatschappelijke verantwoord ondernemen zien.

Het onderzoek moet ook aantonen hoe het duurzame gedrag van Nederlanders is veranderd door de jaren heen en welke van de internationale ‘sustainable development goals’ zij het belangrijkst vinden en waarom.
De resultaten geven bedrijven inzicht in hun maatschappelijke imago en de stappen die zij kunnen zetten op het gebied van duurzaam ondernemen. Voor het onderzoek wordt gebruikgemaakt van de Maatschappelijke Impact Monitor (MIM), waarmee Motivaction sinds 2009 de maatschappelijke impact van bedrijven in relatie tot de merkvoorkeur van consumenten onderzoekt.

Jacqueline Bosselaar, oprichtster en CEO bij HPB | Het PR Bureau, zegt: ‘De interesse van consumenten in maatschappelijke initiatieven neemt enorm toe maar ze zijn kritischer dan ooit op relevantie, impact en passendheid bij het merk. Eerdere onderzoeken tonen aan dat bedrijven met een oprechte maatschappelijke betekenis een hogere merkwaarde hebben en sneller groeien dan bedrijven die dat niet hebben.’

Gerard van der Werf, senior onderzoeker bij Motivaction, voegt daar aan toe: ‘De zorg voor mens, maatschappij en milieu is iets waar we allemaal verantwoordelijk voor zijn, vindt het Nederlandse publiek. Maar de een draagt daarvoor net iets meer verantwoordelijkheid dan de ander. Ruim 70% van Nederlandse bevolking vindt dat bedrijven in grote mate een bijdrage moeten leveren aan onze maatschappij en ons milieu. Het moet vooral aansluiten bij de identiteit van het merk en de uitvoering moet herkenbaar en geloofwaardig zijn.’

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?